Een beetje van jezelf en een beetje van Maggie.

Wij zijn twee tweedejaars studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam en moeten voor onze Universitaire Leraren Praktijk (ULP) een lessenserie maken met als doel de wetenschappelijke houding van leerlingen te stimuleren. Beide lopen we stage op basisschool de Achthoek in de bovenbouw in groep 6 en 7.

Een aantal weken geleden hebben we ervoor gekozen om onze lessenserie te gaan houden over Media en de Stad. Dit leek ons een leuk onderwerp aangezien we stage lopen in Amsterdam en er overal in de stad wel Media aanwezig is. We spraken af met een wetenschapper van de Universiteit van Amsterdam die gespecialiseerd is in Media. In het gesprek vertelde de wetenschapper over de hoeveelheid reclame die om ons heen is in de stad en dat we hier tegenwoordig nauwelijks meer erg in hebben. We hadden allebei al snel door dat dit een perfect onderwerp zou kunnen worden voor onze lessenserie, dus we ging aan de slag met brainstormen. Er kwamen al veel ideeën naar boven die we konden gaan uitvoeren in de lessenserie. We kozen voor groep 7, omdat deze klas heel toevallig het thema reclame krijgt. Maar een lessenserie ontwerpen was niet het enige wat er kwam kijken bij deze ULP. Als eerste moest er een vooronderzoek komen om leerlingkenmerken, contextkenmerken en kenniskenmerken te achterhalen bij deze groep 7. We besloten dit te doen door 3 groepjes van verschillende niveaus bij ons te laten komen en vragen te laten beantwoorden over het onderwerp reclame. Hierdoor hadden we een mooie voormeting gedaan waaruit we het leerniveau, begrippenkennis en preconcepten konden halen.

Naast een voormeting hebben we natuurlijk ook een na-meting nodig. Dit gaat gebeuren aan de hand van een evaluatie-instrument wat pas wordt ingezet na de lessenserie. Zo kunnen we (hopelijk) zien wat voor enorm verschil er is tussen deze voor- en na-meting.

Het ontwerpen van de lessenserie was uiteraard het leukste om te doen. We hadden alleen zoveel ideeën dat we helaas veel moesten schrappen, aangezien we maar 4 lessen mogen geven. De lessen moeten vanwege de wetenschappelijke houding wel gekoppeld worden aan Onderzoekend en Ontwerpen Leren (OOL). Hierbij zijn een aantal punten die standaard in de lessen moeten worden verwerkt. De lessenserie is dan ook een beetje van ons zelf en een beetje van OOL.

We zijn nu al ontzettend enthousiast over de lessenserie en kunnen niet wachten tot we hem mogen geven!

Anne-Marijn en Caterina

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: