Les 1: Bang en het vuil is weg

Vandaag was de dag dat we eindelijk van start gingen met onze lessenserie. De weken hiervoor hadden we hard gewerkt om alles te regelen en de laatste puntjes op de i te zetten. De opening van onze lessenserie vonden we een belangrijk punt, dus hadden we dit ook uitgebreid voorbereid.

De leerlingen zaten al klaar in de kring en het toneelstuk kon beginnen. Ik (Anne-Marijn) kwam met ontzettend vies t-shirt de klas in en vertelde Caterina wat er allemaal tijdens de pauze was gebeurd. Ik had mijn hele lunch over mijn t-shirt heen gekregen, daarna stootte ik mezelf tegen een natgeschilderd hek en als laatste was ik lang uit in een plas modder gevallen. “Hoe krijg ik die vlekken uit mijn t-shirt?!” Gelukkig had Caterina het wonder wasmiddel dat alle vlekken verwijdert in een paar minuten. Even in de (kartonnen) wasmachine en het t-shirt was weer stralend wit. Na afloop kregen we een staande ovatie van de leerlingen.

Het concept Reclame was meteen duidelijk geworden door dit toneelstukje. Door middel van een powerpoint presentatie bespraken we met de leerlingen wat we allemaal gingen doen in deze lessenserie. In de eerste les (deze les) zouden we informatie en vragen gaan verzamelen over het onderwerp Reclame. In les 2 komt er een echte wetenschapper op bezoek die gespecialiseerd is in Media en Reclame. De leerlingen moet deze wetenschapper gaan ontvangen en hem gaan interviewen op het gebied van Reclame met de vragen die ze in deze les gaan formuleren. In les 3 mogen de leerlingen in groepjes zelf hun eigen reclame gaan filmen.  En les 4 is de dag van de waarheid waarbij leerlingen hun reclamefilmpjes mogen laten zien aan de rest van de klas. Het doel in die les is om te kijken of de filmpjes aan de eisen voldoen die de wetenschapper heeft genoemd.

Nadat we alle informatie over de lessenserie langs waren gelopen, begonnen we met het verzamelen van informatie. Elk groepje maakte een woordweb met de informatie die ze zelf wisten over Reclame. Alle informatie werd klassikaal besproken en op het bord geschreven op een groter woordweb. Daarna mochten de leerlingen hun eigen vragen gaan bedenken en deze later bespreken in hun groepje. Daaruit kozen ze 4 vragen die ze op een groot vel schreven en inleverden bij een van ons. Morgen zou de wetenschapper komen en dan konden ze die vragen aan de wetenschapper gaan stellen. Maar eerst moesten de taken worden verdeeld. Wie ging de wetenschapper ontvangen? Wie ging hem vertellen waar we mee bezig zijn in deze lessen? Wie gaat er voor zijn koffie/thee zorgen? Alle leerlingen waren erg enthousiast en veel kinderen wilde graag zijn koffie bezorgen. Iedereen was zeer benieuwd naar morgen, want een echte wetenschapper in de klas is niet niks.  

Anne-Marijn en Caterina

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: