Terugblik

Als we terugkijken op onze lessenserie zijn we erg tevreden met het resultaat. Het ontwerpen, de uitvoering en het evalueren van de lessen is allemaal goed verlopen. We waren ontzettend blij dat we deze lessenserie mochten uitvoeren in groep 7 van basisschool de Achthoek. De leerlingen uit deze klas hebben door middel van hun enthousiasme de lessenserie tot leven gebracht.

We hebben in het begin behoorlijk geworsteld met het ontwerpproces. In ons enthousiasme wilden we van alles in de lessenserie stoppen, maar deze activiteiten moesten dan wel volgens de richtlijnen van Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL). Vaak kwamen we samen weer op en ontzettend leuk idee, maar moest dit helaas weer worden weggestreept. We hebben daarom in het begin veel overlegd met onze opleiders en begeleiders. Uiteindelijk kregen we de smaak te pakken en zijn we begonnen met het ontwerpen van de lessen. Hierbij kregen we een paar weken later te horen dat een wetenschapper ons misschien nog verdere informatie kon geven over het gekozen onderwerp reclame. Het leek ons een leuk idee om de wetenschapper uit te nodigen voor les 2 in de klas. We waren dan ook ontzettend blij dat hij tijd had om zich door de leerlingen te laten interviewen. De leerlingen waren erg onder de indruk: “Een échte wetenschapper bij ons in de klas!”. Hoe leuk is het om een wetenschapper de vragen te stellen die je zelf hebt bedacht! Door het enthousiasme van de leerlingen werd dit een geweldig leuke les, waarbij de leerlingen echt iets hebben opgestoken over reclame.

We waren bij het ontwerpen al een beetje ongerust over de organisatie en het klassenmanagement van les 3. We hadden verwacht dat dit een behoorlijk lastige taak zou zijn voor ons als leerkracht om dit te gaan regelen. ‘Hoe pakken we dit aan? Laten we de leerlingen hun eigen gang gaan met de geleende camera’s? Gaat deze les niet ontzettend uitlopen qua tijd?’ In de praktijk bleek dat deze zorgen totaal niet nodig zijn geweest. De leerlingen waren zelfstandig, konden goed met elkaar samenwerken en gingen goed om met het materiaal. Alle zorgen waren voor niks geweest.

Het leuke aan les 4 was dat de leerlingen ook de resultaten van andere klasgenoten konden zien en beoordelen. Aan de hand van hun eigen evaluatie-instrument evalueerden de leerlingen de eindproducten van de andere groepjes. Aan het eind kreeg elk team de beoordelingsformulieren terug en konden ze zien hoe ze het hadden gedaan. Het was erg fijn om te zien dat de leerlingen elkaars kritiek goed opnamen. Er ontstonden geen vervelende situaties.

Daarna kwam natuurlijk de uitreiking van de wedstrijd. Het groepje wat gekozen werd was met de meerderheid van de stemmen de winnaar van de Gouden Loeki.

Bij het evalueren van de lessenserie waren de resultaten een interessant gegeven voor ons. Zo kunnen wij zien of de leerlingen ook echt iets hebben opgestoken van onze lessen. Daarom waren we ook ontzettend blij om te zien dat bijna alle leerdoelen behaald waren.

Deze lessenserie ondervond wat moeite in het begin bij het ontwerpen, maar werd steeds leuker en leuker tijdens het uitvoeren en evalueren. We hebben erg veel geleerd als leerkrachten en onderzoekers.

Anne-Marijn en Caterina

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: