Emoties in multimedia, plan maken: het woordweb.

Les 2 begonnen wij door de leerlingen naar de vorige les te vragen. De leerlingen hadden de vorige les de opdracht meekregen om thuis ook op de verschillende soorten emoties te letten. Uit deze opdracht bleek dat de leerlingen wel met het onderwerp bezig waren. Zo hadden zij smileys op hun brood gevonden (funnies) en tv gekeken met het geluid uit of juist met hun ogen dicht.Funnies

De leerlingen wisten uit de eerste les nog de verschillende aspecten waaraan je een emotie kon herkennen, namelijk: gezichtsuitdrukking, lichaamstaal en geluid. Deze les gingen de leerlingen hier dieper op in en gingen zij hun eigen criteria bedenken voor het herkennen van emoties in filmpjes.

Op het bord hadden wij een groot woordweb met daarin het woord emoties. De leerlingen kregen per groepje een woordweb en gingen ermee aan de slag. Per groepje schreven de leerlingen zoveel mogelijk op waaraan je een emotie kan herkennen, bijvoorbeeld aan iemands mond, iemands houding of muziek. Eén leerling ging bij het lege woordweb op het bord staan om per groepje een paar kenmerken op te schrijven. Wij konden hier nog een beetje in sturen door juist heel goede kenmerken op te laten schrijven maar ook minder goede. Zo hadden de leerlingen de volgende les nog wat te onderzoeken, omdat er ook kenmerken bij zaten waaraan je moeilijker een emotie kan herkennen in een simpel filmpje (bijvoorbeeld tekst en kleur). Met deze uitkomst hebben wij een werkblad gemaakt voor de volgende les.

Woordweb

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: