Emoties in multimedia, verkenningsfase: de smiley.

De leerlingen waren enthousiast om aan de eerste les te beginnen. Zij wisten nog veel over het vooronderzoek en de verschillende emoties. Voor de eerste les hadden wij 3 verschillende focussen, namelijk: emotie in gezichten, lichaamstaal en geluid. Door de eerste les breed te beginnen maken de leerlingen kennis met de verschillende mogelijkheden. Deze kunnen zij later gebruiken bij hun eigen onderzoekje.

Wij begonnen de les met een filmpje van het jeugdjournaal voor de focus emotie in gezichten. De smiley was laatst jarig en het filmpje ging over kinderen die de verschillende gezichtsuitdrukkingen van de smileys probeerden na te doen. De leerlingen gingen in tweetallen vragen over het filmpje bedenken en wisselden deze vervolgens met de rest van het groepje uit. Er kwamen vragen over je eigen gezichtsuitdrukking: Kijk je altijd sip als je sip bent? (Hij bedoelt: kijk je dan altijd net als een smiley, dus L). Maar ook vragen over de betrouwbaarheid van het filmpje: Hoe weet je zeker dat de🙂 de allereerste smiley is die is bedacht? Dit verschil was heel leuk om te zien. In de middenbouw zitten groep 3, 4 en 5 bij elkaar. De jongere leerlingen kwamen meer met directe vragen over het filmpje, terwijl de oudere leerlingen al wat meer onderzoekende vragen gingen stellen.

Jeugdjournaal

Bij de focus lichaamstaal deden wij een kort toneelstukje. Wij speelden twee leerlingen die een spelletje deden en waarbij één op het punt stond om te verliezen. De leerlingen bespraken weer in de groepjes welke emoties zij zagen en waar zij dit aan konden zien. De leerlingen kwamen met zeer uiteenlopende antwoorden, zoals: hangende schouders en je mond.

De laatste focus, geluid, werd geïntroduceerd in een ander filmpje. Het fragment ging over een oorlogsspel. Eerst lieten wij alleen het beeld zien. De leerlingen gaven toen aan dat zij de emotie bang bij het fragment vonden passen. De tweede kreeg kregen zij het fragment met geluid te zien. De leerlingen gaven toen aan verdrietig te worden van het fragment. Wij hebben het met de leerlingen gehad over hoe deze verschuiving plaats vindt. Als laatste gaven wij de leerlingen de opdracht om thuis ook op te letten of zij verschillende emoties tegenkomen, bijvoorbeeld door tv te kijken met het geluid uit.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: