Blog 1: Het vooronderzoek over de kinderen van 6a en wat ze weten over internet

Vooronderzoek

Om meer te weten te komen over de kennis die kinderen in groep 6 bezitten over internet en hoe zij het internet gebruiken heb ik onder de leerlingen van groep 6a op basisschool de Polsstok een voor onderzoek uitgevoerd. Het doel van het vooronderzoek was het achterhalen van eventuele misconcepten of preconcepten die de kinderen hebben over het internet. Ik heb met een aantal kinderen achter een computer plaatsgenomen waar ik ze de vrijheid heb gegeven om te internetten zoals ze dat thuis zouden doen. Terwijl ze lekker aan het surfen waren heb ik ze vragen gesteld over de werking van het internet. De kinderen bezochten sites met spelletjes, keken filmpjes op YouTube of zochten plaatjes op Google. ondertussen heb ik ze gefilmd en heb ik ze vragen gesteld bij wat ze aan het doen waren. Waarom staat dat filmpje op internet? Wie heeft dat er op gezet? Waar komt het vandaan? Kunnen jullie ook iets op internet zetten? Hoe weet Google wanneer de Koningin geboren is? Waar gaat je berichtje naar toe? Wie heeft dit geschreven? Hoe komt een chatbericht op een andere computer terecht? De kinderen hebben verteld wat ze denken en weten en denken te weten. Ook hebben ze op een blad een tekening gemaakt met uitleg over hoe ze denken dat een chatbericht verstuurd wordt op internet. Ook heb ik de hele klas een vragenlijst laten invullen over zichzelf.

Het uitvoeren van het vooronderzoek was erg leuk. De kinderen vonden het leuk om lekker te surfen en stonden te springen om vrijwilliger te zijn. Door de vragenlijst ben ik snel en makkelijk achter een hoop persoonlijke informatie gekomen die van pas kan komen in het ontwikkelen van de lessen. Zo weet ik nu van alle kinderen de afkomst en of ze thuis Nederlands praten, wat hun favoriete en beste schoolvakken zijn (en ook de minst favorieten), of ze thuis een pc met internet hebben en wat ze graag zouden willen leren over het internet. Vooral het laatste was leuk om te lezen en is handig om te weten. Er kwamen hele interessante vragen uit, zoals wie het internet gemaakt heeft, hoe het gemaakt is, hoe je dingen kunt downloaden, of het wel veilig is, hoe het verbinding maakt met andere computers, hoe je een virus kunt verwijderen, wat er allemaal op internet te vinden is, hoe je op het internet terecht komt, hoe je problemen kunt wegklikken.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

