Blog 3: Les 2, over de infrastructuur van het internet

Les 2

Na een les over de geschiedenis van het internet, zijn we in de tweede les met de technische kant van het internet verder gegaan. We hebben gekeken naar onderzeekabels, datacenters met supercomputers en ontelbaar veel kabels en we hebben bekeken waar het internet in de school vandaan kwam. Ik had voor de leerlingen en circuit van 4 opdrachten voorbereid waarvan er 3 in het klaslokaal konden worden uitgevoerd. Voor één opdracht gingen we in het schoolgebouw op zoek naar de server van de school. Buiten op de gang heb ik de kinderen een computer laten bekijken. Ik heb ze de vraag gesteld of ze konden ontdekken waar het internet de computer in kwam. Ze hadden al snel een kabel te pakken. Deze heb ik ze laten volgen tot die ergens het systeemplafond in verdween. Ik heb een tegel van het plafond opgetild om te laten zien dat daar een ruimte zit tussen de tegels en het betonnen plafond, waar allerlei kabels lopen en verteld dat ik wist waar de kabels vandaan kwamen. Ze mochten zelf raden waar ze dachten dat ik ze naartoe zou leiden en daarna mochten ze me volgen door de school, op weg naar de serverkast (ik had bij de directeur de sleutel geleend om deze te kunnen openen). De leerlingen waren erg verbaasd om te zien wat er in de school allemaal nodig was om ons op het voor ons zo vanzelfsprekende internet aan te sluiten. Om de beurt, verdeeld in vier groepjes heb ik alle leerlingen op dezelfde manier meegenomen op de zoektocht naar het internet. Terwijl ik de klas uit was werd in het lokaal gewerkt aan een drietal andere opdrachten. De leerkracht van de groep bleef in het lokaal om toezicht te houden. De opdrachten gingen over het wereldwijde netwerk aan computer kabels en over kabels in huis. Ze moesten na overleg en eventueel zoekwerk op internet een wereldkaart en een dwarsdoorsnede van een huis invullen met kabels. De resultaten hiervan waren veelal goed doordacht en kwamen op de belangrijkste punten overeen met hoe het echt is. Na al het zelf onderzoeken en bedenken hebben we nog een filmpje op internet gekeken over datacenters in Nederland en hebben we een kabelkaart bekeken op het smartboard, waar alle onderzeese internetkabels liggen. Hierbij heb ik nog kort instructie gegeven over de infrastructuur van het internet.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

