Blog 1: Verrassend Vooronderzoek & Veldwerk met Visnet

Ontwikkelingsfase: vooronderzoek voor onze lessen over Waterbeestjes.

Wij zijn Mare en Sharon, twee studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam (UPvA). Wij zitten in ons tweede studiejaar en wij zijn deze periode bezig met het ontwikkelen van een lessenserie. Deze lessenserie is gebaseerd op het OOL: het onderzoekend en ontwerpend leren. Het doel is om de leerlingen een meer wetenschappelijke houding aan te laten nemen: onze lessen worden gebaseerd op de vragen van de leerlingen. In ons vooronderzoek zijn we aan het kijken welke voorkennis de leerlingen al hebben. Bovendien ontdekken we hierdoor welke eventuele misconcepten er bij de leerlingen spelen: dit zijn gedachtegangen die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Hier kunnen we onze lessenserie op baseren.

Wij geven onze lessenserie in de combinatiegroep 1/2 in Bos en Lommer in Amsterdam. Dit is de stageklas van Mare. We hebben ervoor gekozen om de hele lessenserie in onze onderzoeksweek te geven. Doordat de les voor de kleuters is, zullen zij zich deze week goed in het onderwerp kunnen verdiepen. Deze onderzoeksweek loopt van 11 t/m 14 november.

In het vooronderzoek hebben wij een interview gehouden met de mentor van de klas en met 3 van de leerlingen. Deze leerlingen vertegenwoordigen het gemiddelde niveau van de klas. Er wordt onderzoek gedaan naar de context-, leerling- en kenniskenmerken.

De leerling-kenmerken hebben wij onderzocht door een interview met de mentor af te nemen. Hieruit is gebleken dat de leerlingen nog nooit bezig zijn geweest met het onderwerp waterbeestjes. Wel komt er soms een onderzoeklesje aanbod, maar hier is nog niet erg op ingegaan. Het is belangrijk dat wij hier rekening mee houden, want de leerlingen zullen hierdoor nog in een pril stadium zitten van het onderzoekend leren.

Natuurlijk hebben wij ook onderzoek gedaan naar de kenniskenmerken van de leerlingen. Dit hebben wij gedaan door 4 leerlingen een tekening te laten maken van een waterbeestje en hier vragen over te stellen. Hier is uit gekomen dat de leerlingen eigenlijk nog vrij weinig weten over waterbeestjes en een sloot en veelal hun fantasie gebruiken over de diertjes die in de sloot leven. Misconcepten waren bijvoorbeeld: ‘In de sloot leven zeemeerminnen en haaien.’ De conclusie is hierbij dat we echt bij de basisbegrippen moeten beginnen bij de lessenserie. Hierbij werken wij meteen aan een taaldoel, door leerlingen verschillende begrippen te leren.

Qua contextkenmerken zijn wij erachter gekomen dat we een sloot vlakbij de school kunnen gebruiken voor één van de lessen in onze lessenserie. Natuurlijk hebben wij hier zelf veldwerk voor gedaan! We hebben zelf een schepnet gemaakt (creatief van een uitschuifbare ruggenkrabber😉 ) en Mare heeft hiermee in de sloot gevist. (zie foto!!) We moesten natuurlijk zeker weten dat er wel leven was in de sloot…

Na ons veldwerk wisten we zeker dat we helemaal klaar waren voor de lessenserie! We hebben er zin in en zijn er van overtuigd dat we de leerlingen veel gaan leren en laten ontdekken!

Mare & Sharon. foto 3

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: