Music was my first love…

Dag muziekliefhebbers,

Een tijdje geleden zijn wij begonnen met het ontwerpen van een lessenserie volgens de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren. Na een flinke brainstorm zijn wij (Danielle en Jimna) uitgekomen op een onderwerp dat bijna iedereen aanspreekt: muziek!

Met de hulp van een wetenschapper van de universiteit (Jori Buschel) zijn we dieper op de materie ingegaan en hebben we onze ideeën kunnen verfijnen. Voor het uitvoeren van onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) is het van belang dat de kinderen zelf met vragen komen en zelf een onderzoek uitwerken. Omdat muziek een heel breed thema is, hebben we uit muziek vier kleinere thema’s gekozen waarbinnen de kinderen zich vrij kunnen bewegen: ‘Muziek & emotie, Muziekgeschiedenis, Instrumenten en Notatie van muziek.’

Het is een mooi idee om een lessenserie te gaan ontwerpen volgens de innovatieve onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) didactiek, maar hoe doe je dat eigenlijk?

Eerst is het belangrijk om te weten wat de doelgroep is waar je de lessenserie wilt gaan uitvoeren. In ons geval is dit groep 6/7/8 op een montessorischool in Amsterdam-West. Om te bepalen wat de kinderen al wisten, hebben we een vooronderzoek gedaan. De kinderen kregen een vragenlijst en we hebben een gesprek gevoerd met de leerkracht van de klas. Uit dit vooronderzoek bleek dat de kinderen weinig theoretische kennis bezaten wat betreft muziek en onderzoeksvaardigheden waren nog nooit aan bod gekomen in het curriculum. De kinderen hebben wel vanuit huis al een flinke woordenschat meegekregen, waardoor we minder aandacht aan taal hoeven te besteden en meer kunnen focussen op onderzoeksvaardigheden en inhoudelijke doelen.

Na het vooronderzoek, een goed begin is het halve werk, kan het echte ontwerpen beginnen! In onze lessenserie hebben we besloten om per les één of twee van de fasen uit de OOL-cyclus te behandelen. Inhoudelijk ligt er nog niet veel vast, aangezien het echte OOL-leren vereist dat de kinderen veel vrijheid krijgen en hun eigen interesses kunnen volgen. In de eerste twee lessen worden de kinderen geïntroduceerd in het thema en stellen de kinderen een onderzoeksvraag en onderzoeksplan op. In de derde les voeren de kinderen in groepjes, ingedeeld op interesse, hun eigen onderzoekje uit en schrijven de resultaten op. De laatste les is dan het moment supreme, de kinderen gaan voor het eerst hun eigen onderzoeksresultaten presenteren. Al die tijd vervullen wij niet de rol van leerkracht, maar meer die van een begeleidende coach. De kinderen doen zoveel mogelijk zelf, bij vragen komt de coach in actie.

Wij hebben heel erg veel zin in het uitvoeren van de lessenserie. Binnenkort volgen zeker meer blogberichten!

Blijf ons volgen en tot snel🙂

Danielle en Jimna

Image

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: