Archeologie: ‘waar denk je aan?’

Archeologie en onderzoekend leren. Hoe kunnen we dit combineren? Moeilijke gezichten en moeilijke vragen komen naar boven. Ten eerste; wat is archeologie eigenlijk precies? Gelukkig krijgen we antwoord van de wetenschapper. Archeologie is de studie naar materiele bronnen om de cultuur van mensen uit het verleden te begrijpen. Fijn dat we het begrip helder hebben, maar hoe pas je dit toe in groep 7 op basisschool de Mijlpaal (Nieuw-Sloten) en dan ook nog integreren in onderzoekend leren. Het eerste wat ons te binnen schoot was: opgravingen. En wat stuurde de wetenschapper ons op: een recent onderzoek van verwachte opgravingen in Nieuw-Sloten! Dit werd ons uitgangspunt van de lessen.

Wat weten de leerlingen nu van archeologie, van het verleden, van hun leefomgeving en in hoeverre zijn ze geïnteresseerd in het vak geschiedenis? Dat zijn de centrale vragen van ons vooronderzoek. We lieten de leerlingen een woordweb maken en een  vragenlijst invullen om dit te bepalen. De leerlingen hebben de meeste kennis over en interesse in de Middeleeuwen en de Romeinse tijd en ze weten vrijwel niks over Nieuw-Sloten. De interesses lopen uiteen. “Ik ben van de Nieuwe Tijd en niet van de Oude Tijd” tot “ik vind geschiedenis spannend”. De meeste vinden geschiedenis oke: “soms heb ik er zin in en soms weer niet en ik vind het soms saai en soms weer leuk”. De algehele conclusie is dat de interesse afhangt van het onderwerp.

Nu willen we nog meer te weten komen over de onderzoeksvaardigheden van de leerlingen. Daar weet de leerkracht ons meer over te vertellen. En tot onze vreugde blijkt dat de leerlingen al ervaringen hebben met onderzoekend leren. Wat betekent dat we de leerlingen meer verantwoordelijkheid kunnen geven bij het onderzoeksproces.

Het veldwerk is gedaan, dan begint nu het schrijven. De resultaten van het vooronderzoek moeten verwerkt worden en ook de lessenserie en de evaluatie-instrumenten moeten verder uitgewerkt en geschreven worden. Als dat is gebeurd, hebben we een plan. Een plan waar we onwijs veel zin in hebben om het uit te voeren. De eerste les gaan de leerlingen hun eigen onderzoeksvragen formuleren. Wat willen de leerlingen onderzoeken? Nieuwsgierig?! Lees blog 2.

Tot de volgende keer!
Margreet Rutten en Laura Bisschop, 2e jaars UPvA-studenten

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

1 reactie

  1. Hester edzes

     /  18 november 2013

    Inloggen op bureaublad werkt bij mij nog niet. Intranet wel Gr Hester

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: