Blog 1: Vooronderzoek

Voor deze ULP opdracht hebben wij het onderwerp smaken, proeven & geuren gekozen. Het doel van deze ULP opdracht is dat er een vierdelige lessenserie wordt ontworpen volgende richtlijnen van de Onderzoekend en Ontwerpend leren didactiek, ook wel OOL genoemd. Deze vier lessen zullen worden uitgevoerd op basisschool Samenspel in Amsterdam Zuid-Oost in groep 6.

Na een gesprek met hoogleraar aan de faculteit Natuurwetenschappen aan UvA hebben wij er voor gekozen om onze lessenserie te richten op het gebruik van de zintuigen tijdens het proeven.

Voor deze lessenserie hebben wij twee overkoepelende leerdoelen gesteld, namelijk: De leerlingen weten aan het einde van de lessenserie dat de hersenen invloed hebben op temperatuur verschillen die eten veroorzaken, dat mensen hun tong en hun neus nodig hebben om te proeven en dat er geen specifieke plekken zijn op je tong voor elke soort smaakt.

En als tweede leerdoel, welke meer gericht is op onderzoek vaardigheden: De leerlingen weten aan het einde van de lessenserie wat een conclusie, een hypothese en een onderzoeksvraag is en zij kunnen deze formuleren.

Maar voordat we deze leerdoelen konden formuleren moesten wij er eerst achter komen wat de beginsituatie van de leerlingen was met betrekking de onderzoek vaardigheden en de inhoud.

Uit een gesprek met de leerkracht van de groep kwam al snel naar voren dat de leerlingen uit haar groep niet bekend waren met de begrippen hypothese, conclusie en onderzoeksvraag. Zij heeft het daar nog nooit met hen over gehad. De  leerlingen weten dus niet wat deze begrippen inhouden, laat staan hoe zij moeten formuleren.

Verder waren de leerlingen wel bekend met samenwerken wat zij vaak in de klas doen. Bovendien hebben de leerlingen in groep 5 een projectweek gehad over smaak.

Ook hebben wij een interview gehouden met een aantal leerlingen, uit de verschillende aanpakken (niveaus van de leerlingen) uit de klas waar de lessenserie zal worden gegeven. Daarbij is gevraagd of zij wel eens sambal en pepermunt hebben gegeten en wat voor gevoel dat geeft. Ook vroegen wij het volgende:

Ben je wel eens verkouden geweest? En hoe proefde het eten toen? Hoe zou dat komen?

Waar proef je mee? En proef je alle smaken op hetzelfde deel van je tong?

Uit de interviews is gebleken dat er sprake is van verschillende misconcepten over het onderwerp. Twee van de drie leerlingen gaf aan dat het eten van sambal zorgt voor een temperatuurverschil in de mond. Daarnaast waren alle leerlingen van mening dat pepermunt voor een temperatuurverschil zorgt in de mond. Op de vraag over het eten met de neus dicht gaven de leerlingen allemaal een ander antwoord. De leerling van aanpak 1 vertelde dat je niks proeft omdat je niet ademt. De leerling van aanpak 2 zei dat het eten normaal proeft als je de neus dichthoudt en de leerling van aanpak 3 was van mening dat het eten minder goed smaakte omdat de neus te maken heeft met de keel.

Bij de laatste vraag antwoordden alle leerlingen dat er geproefd wordt met de tong. De leerlingen verschilden echter wel in de vraag of de verschillende smaken op verschillende delen van de tong worden geproefd.

Naar aanleiding van ons vooronderzoek hebben wij een lessenserie ontworpen die aansluit bij de beginsituatie van de leerlingen.

We hebben geleerd dat er vooral rekening gehouden moet worden met de beperkte kennis over onderzoek vaardigheden, maar ook de misconcepten die nog heersen bij de leerlingen.

Groeten Marco, Jessica & Elsa

UPVA jaar 2

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: