Ontwikkelingsfase lessenserie over de Diepzee

Wij zijn Jimmy en Joost, twee studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam. Deze periode zijn wij bezig met het maken van een lessenserie over de diepzee. Het Ontwerpend en Onderzoekend Leren (OOL) staat centraal bij deze lessen en daarbij moeten wij er ook voor zorgen dat de taalontwikkeling wordt gestimuleerd. Met het gebruik van OOL willen we er voor zorgen dat de leerlingen een wetenschappelijke houding aannemen bij het uitvoeren van een proef.

Vooraf hebben wij contact opgenomen met een onderzoeker aan de UvA op het gebied van diepzee. De onderzoeker heeft ons bruikbare tips en informatie gegeven die we kunnen gebruiken in de lessenserie. Zo heeft hij ons geadviseerd om beeldmateriaal te bekijken over de diepzee. Ook heeft hij ons nog enthousiaster gemaakt over het onderwerp door vragen te stellen die ons nog meer versteld lieten staan door de diepzee.

De lessen in de lessenserie moeten zo veel mogelijk aansluiten aan de voorkennis van de leerlingen. Hiervoor hebben we een vooronderzoek opgezet om de kinderen te toetsen op hun voorkennis. Hierbij hebben we vooral gelet op de mogelijke (mis)concepten die bij een aantal van deze leerlingen leeft, dit zijn onjuiste denkbeelden die een logische verklaring geven aan een probleem in de omgeving. Hun voorkennis gecombineerd met mogelijk misconcepten levert ons genoeg informatie op om te kunnen starten met de lessenserie.

De lessen worden gehouden in groep 7. We hebben ons eerst ingelezen in de leerlijnen van SLO. Het viel ons op dat de diepzee nergens wordt genoemd. We hebben hieruit opgemaakt dat het onderwerp waarschijnlijk nog niet onder de aandacht is gebracht van de leerlingen. We beginnen dus helemaal bij de basis. Dit gegeven is bevestigd door de leerkracht van de klas.

Nu we weten dat we bij de basis moeten beginnen hebben we een conceptcartoon gemaakt in een PowerPoint met de stelling “Wat is het verschil tussen de diepzee en de zee waar je normaal in zwemt of kan zwemmen?”. We hebben aan de leerkracht gevraagd of we een aantal kinderen uit zijn klas mochten ‘lenen’ om het vooronderzoek uit te voeren. We hebben hierbij expliciet gevraagd naar 4 kinderen die ongeveer representatief zijn voor de klas. De leerlingen kwamen uit op bepaalde kenmerken van de diepzee zoals donker/licht, lage temperatuur en dat er weinig voedsel te vinden is. Deze kenmerken kloppen allemaal, maar zodra we doorvroegen op hun beweringen, sloegen de leerlingen dicht. Dit opent voor ons mogelijkheden tot verdieping in de lessenserie.

Onze uiteindelijke keuze is gevallen op de drie genoemde kenmerken van diepzee die ook uit het vooronderzoek naar voren zijn

donker_licht

gekomen: donker/licht, temperatuur en voedsel. Als evaluatieles is het de bedoeling dat de leerlingen een zelfbedachte vis gaan maken die in staat is om te overleven in de diepzee

Ik ben er van overtuigd dat wij de leerlingen net zo enthousiast kunnen krijgen als de onderzoeker dat bij ons heeft gedaan! We houden jullie hoogte. Tot het volgende blogbericht!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: