blog 1: OOL smaken en geuren

Een onderzoekende en ontwerpende lessenserie maken over een natuurkundig concept. Het leek ons (Lisanne en Sarina) een leuke opdracht. Maar over welk natuurkundig concept? Beide wilden we het doen over smaken en geuren, dat kwam dus goed uit. We hebben een afspraak gemaakt met de wetenschapper dr. J. van Maarseveen om informatie te krijgen over ons onderwerp smaken en geuren. Hij vertelde ons interessante feiten, zoals dat eten voor 90% ruiken is. Ook gaf hij voorbeelden van proefjes, bijvoorbeeld met een wattenstaafje met suikerwater op je tong proeven waar je het proeft. Dit proefje is het bewijs tegen één van de meest hardnekkige misconcepten, namelijk het idee dat je smaken op een vaste plek op je tong kunt proeven (De groene man, 2011). Dit misconcept, dat door een Duitse wetenschapper de wereld in geholpen werd, heeft zelfs in sommige methoden voor Natuur- en techniekonderwijs vermeld gestaan. In werkelijkheid is het zo dat het proeven van dingen met de gehele tong kan gebeuren. Er bestaan wel smaakzones, maar die wisselen om de zoveel tijd van plaats op de tong.

Nadat we al deze informatie hadden gekregen was het tijd om een beslissing te maken in welke groep de lessenserie gegeven ging worden. Lisanne heeft groep 1,2 en Sarina heeft groep 3,4,5. Omdat we wilden dat de leerlingen zelf proefjes gingen uitvoeren, hebben we ervoor gekozen om in groep 3,4,5 de lessenserie te geven. Deze kinderen zijn ouder en daardoor ook zelfstandiger.

Om de lessenserie zo optimaal mogelijk op het kennisniveau van de leerlingen aan te laten sluiten is middels een aantal interviews met leerlingen en docenten een analyse gemaakt van factoren waar rekening mee gehouden moet worden bij het uitvoeren en voorbereiden van de lessenserie. Hieronder vallen bijvoorbeeld de eventuele aanwezige preconcepten die de kinderen hebben.

De vorige keer dat we een wetenschap en techniek lessenserie hebben gemaakt, was het erg gestructureerd, en kwam de onderzoeksvraag van de leerkracht. Deze keer hebben we ervoor gekozen om echt gebruik te maken van de didactiek van het ontwerpend en onderzoekend leren (OOL). Dit is direct in de lessenserie terug te zien, omdat alleen de eerste les volledig is uitgewerkt. De andere lessen zijn globaal op papier gezet, maar kunnen aan de hand van de eigen inbreng van leerlingen aangepast worden.

Volgens van Graft en Kemmers (2007) is de OOL-didactiek bij uitstek geschikt voor lessen in wetenschap en techniek, omdat de plenaire directe instructievormen die doorgaans in het Nederlandse basisonderwijs gebruikt worden niet voldoende onderzoekende aspecten bevatten. Een goede OOL-les moet volgens deze auteurs zorgen voor een actieve participatie bij de leerlingen doordat ze veel vragen stellen, met elkaar in gesprek of discussie gaan en doordat ze informatie verwerven en verwerken naar aanleiding van vragen of mondelinge en schriftelijke presentaties.

Er zijn twee leerdoelen die geëvalueerd gaan worden door middel van een evaluatie-instrument. Het ene leerdoel gaat over onderzoek doen en het andere leerdoel gaat over het onderwerp smaken en geuren. Het onderzoeksleerdoel is: “De leerlingen kunnen aan het einde van de lessenserie waarnemingen weergeven met eigen woorden”. We kunnen dit checken door het logboek of de muurkrant die ze in les vier gaan maken. Het andere leerdoel over smaken en geuren is nog onbekend omdat we niet weten met welke onderzoeksvraag de leerlingen komen.

Er wordt van elke les een samenvatting gepubliceerd op dit blog dus we wensen u veel leesplezier. En wij hopen dat onze leerlingen de lessenserie nooit meer gaan vergeten!

 

Tot snel,

Lisanne en sarina

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: