Blog 3: De grote muziekquiz!

Na de vorige les reageerden de leerlingen meteen enthousiast toen ze ons op donderdagmiddag weer in de klas zagen. “Gaan we vandaag muziek maken?” was de eerste vraag die wij te horen kregen. Maar helaas, het was ons niet gelukt om muziekinstrumenten te regelen, doordat de school maar een beperkte selectie van muziekinstrumenten heeft. Wel zouden we deze les veel bezig zijn met muziekinstrumenten.

Nadat we klassikaal hadden besproken wat we de vorige les hadden gedaan, was het tijd voor de grote muziekquiz! De leerlingen kregen elk 4 kaartjes uitgedeeld, elk met een andere kleur waar A, B, C of D op stond. Deze kaartjes hadden de leerlingen nodig voor de quiz. Er waren 12 vragen met 12 verschillende muziekinstrumenten. Bij elke vraag kregen de leerlingen eerst een instrument te horen, waarbij dan vier antwoordalternatieven stonden. Als hulpmiddel kregen de leerlingen daarna het bijbehorende plaatje te zien. Vervolgens kwam het juiste antwoord in beeld. De leerlingen reageerden allemaal erg enthousiast op deze quiz! Van te voren hadden we aangegeven dat we goed zouden opletten wie de meeste goede antwoorden had gegeven. Dit was voor sommige leerlingen reden genoeg om vals te spelen… Gelukkig had Sylvia alle antwoorden bijgehouden! “Huh, maar juf, ik had toch alle vragen goed beantwoord? Dat heeft u zelf gezien!”

Daarna was het tijd voor de hoofdopdracht van deze les. Namelijk het classificeren van muziekinstrumenten in verschillende groepen. Elk tweetal of drietal kreeg een knipblad met de instrumenten uit de quiz. De leerlingen moesten de instrumenten opdelen in groepen. Als tip hadden we gezegd dat elke groep bestond uit drie instrumenten. De leerlingen snapten de opdracht goed en gingen meteen aan de slag!

Tijdens deze opdracht hebben we elk groepje afzonderlijk gefilmd voor ons evaluatie-instrument. Voor sommige leerlingen was dit een reden om extra goed hun best te doen. Maar voor enkele leerlingen was dit juist een reden om even gek te doen voor de camera.

Bijna alle leerlingen hadden de instrumenten onderverdeeld in de juiste groepen. Daarom hebben we hier bij de nabespreking weinig aandacht aangegeven. Het probleem lag vooral bij het verdelen van de snaarinstrumenten. Dit was voor ons een reden om hier extra aandacht aan te besteden bij het bespreken. Verder gingen we vooral in op de namen van de groepen.

Aan het eind van de les konden we de leerlingen eindelijk gerust stellen. Na meerdere malen de vraag te hebben gekregen wanneer de leerlingen zelf muziek mochten maken, konden we vertellen dat het volgende week zo ver is! In de volgende les mogen de leerlingen namelijk hun eigen muziekinstrument maken!

Een leerling legt aan Sylvia uit waarom hij de muziekinstrumenten zo ingedeeld heeft.

Een leerling legt aan Sylvia uit waarom hij de muziekinstrumenten zo ingedeeld heeft.

Twee leerlingen druk aan het overleggen over de indeling van de instrumenten

Twee leerlingen druk aan het overleggen over de indeling van de instrumenten

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: