Music was my first love: les 3

Hey Bloggers en Blogsters!

Nadat de leerlingen in les 2 heel druk bezig zijn geweest met het bedenken van een onderzoek, is nu eindelijk de tijd aangebroken om het onderzoekje daadwerkelijk uit te voeren: les 3 kan beginnen!

Voordat de leerlingen mochten beginnen met hun onderzoek, hebben we ze eerst een aantal regels meegegeven. De regels waren vrij vanzelfsprekend, maar we vonden het toch belangrijk om het even te melden. Zo mochten de leerlingen bijvoorbeeld niet te veel lawaai maken, de leerlingen aan de andere kant van de klas hoeven niet te horen wat er in een ander groepje besproken wordt. Ook moesten ze goed samenwerken, moest de tijdbewaker goed op de tijd letten en het allerbelangrijkste: ze moesten plezier hebben! Vervolgens legden we ook nog kort uit dat ze, voordat ze hun onderzoek uit gingen voeren, de resultaten van hun onderzoek moesten voorspellen en dat ze hun resultaten op moesten schrijven als ze klaar waren met het onderzoekje.

Na de korte klassikale uitleg mochten de leerlingen weer bij elkaar gaan zitten in hun onderzoeksteam. Een aantal groepjes waren zo enthousiast dat ze meteen begonnen met hun onderzoekje. We hebben ze erop gewezen dat ze de resultaten van het onderzoekje even moesten voorspellen.  

Bij de meeste groepjes ging het uitvoeren van het onderzoekje erg goed. Sommige groepjes liepen we tegen wat kleine probleempjes aan. Zo waren er een paar groepjes die hun materialen thuis vergeten waren en hadden sommige groepjes wat moeite met samenwerken. Ook was er één groepje dat moeite had met knopen doorhakken. Ze wilden onderzoeken wat de verschillen zijn tussen muziek van vroeger, muziek van nu en muziek van de toekomst. Ze wilden een liedje uitkiezen die ze in de verschillende tijden uit wilden voeren. In hun onderzoeksplan hadden ze al bedacht welk liedje ze wilden gebruiken en wie welke tijd uit zou beelden. Toen ze het onderzoekje uit moesten voeren wilden ze ineens een ander liedje en wilden de leerlingen toch een andere tijd uitbeelden. Wij hebben ze vervolgens 5 minuten gegeven om de te beslissen. Toen ze eenmaal besloten hadden wat ze gingen doen, een verfrissende vertolking van Jingle Bells, konden ze hun onderzoekje uitvoeren.

Als de leerlingen klaar waren met hun onderzoek, schreven ze hun resultaten op in het logboek en konden ze vast beginnen aan het voorbereiden van de presentatie die ze in les 4 gaan geven. Een aantal groepjes hadden aan het eind van de les zelfs al een duidelijk idee over hoe ze hun resultaten wilden presenteren aan de rest van de klas!

Het is belangrijk om als leerkracht goed voorbereid te zijn op deze lessen. Wat ga je doen als de kinderen zoals nu de materialen zijn vergeten mee te nemen? Wat ga je doen om het enthousiasme van de kinderen in goede banen te leiden, zodat het geen chaotisch geheel wordt? Wij zijn natuurlijk met z’n tweeën, maar een leerkracht alleen moet dit ook kunnen doen. Het is daarom goed van tevoren een plan op te schrijven bij een aantal scenario’s die zich kunnen voordoen tijdens een onderzoeksles als deze.

Onderzoek doen is spanning en sensatie! Je weet nooit wat kinderen ontdekken en wat voor verrassende conclusies er opeens worden getrokken. Wij zijn dan ook heel erg benieuwd wat er allemaal van geworden is. Volgende les een mooi moment: de presentatie van het onderzoek!

 Wij hebben er zin in, jullie ook?

Groetjes en tot de volgende leerzame les🙂

Danielle en Jimna

Image

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: