Blog 1: Lesopzet Diepzee, Julia en Pauline

Beste lezer,

Wij zijn Julia en Pauline, tweedejaars studenten aan de Universtaire Pabo van Amsterdam. Wij maken een lessenserie over de diepzee voor leerlingen uit groep 5 van een basisschool in Amsterdam-West.

Dit is de eerste blog over onze Diepzee lessenserie; er zullen er nog vijf volgen. In deze eerste blog zullen we het ontwerpproces beschrijven.

Het onderwerp van de lessenserie, ‘Diepzee’ is ons toegewezen. Na deze toewijzing hebben we een gesprek gehad met een wetenschapper op dit gebied. Hij vertelde ons kort een aantal feiten over de diepzee en gaf ons een aantal lesideeën door zijn eigen ervaringen met ons te delen. Aan de hand dit van dit gesprek hebben wij ervoor gekozen om in onze lessenserie een aantal kenmerken van de diepzee te behandelen en aansluitend te concluderen waarom een mens niet kan leven in de diepzee en een mens te ontwerpen die wel kan leven in de diepzee. De onderwerpen die behandeld gaan worden, zullen na de eerste les vastgesteld worden, aan de hand van de vragen van de leerlingen.

De lessen zijn ingericht aan de hand van de didactiek van ‘Onderzoekend en Ontwerpend Leren’. Dit betekent dat in de eerste les een korte introductie gegeven wordt, waarbij de eerste twee fasen behandeld worden: confrontatie en verkenning. Aan de hand van deze twee fasen zullen er vragen vanuit de leerlingen komen. Deze vragen gaan wij bestuderen en zullen de basis vormen voor de volgende twee lessen, waarin het opzetten en uitvoeren van de experimenten centraal staan. De laatste les zullen we de laatste drie fasen behandelen. De leerlingen zullen aan de hand van de door hun opgedane kennis conclusies trekken een mens ontwerpen dat kan leven in de diepzee (verdieping). Deze gaan ze tot slot aan elkaar presenteren (communiceren).

Een basis voor de lessenserie is gelegd in het gesprek met de wetenschapper. Hij gaf ons het idee om naar een mens toe te werken die kan leven in de diepzee. Aan de hand van dit idee hebben wij de rest van de lessenserie in globale lijnen opgesteld. Door een aantal dagen later er nog eens naar te kijken en het er over te hebben, hebben we de eerste fouten en onlogische punten eruit gehaald. Daarna hebben we er feedback op ontvangen van de docent en medeleerlingen. Deze feedback hebben we erin verwerkt om de lessenserie aan te scherpen. De precieze invulling van de lessenserie zal door de leerlingen zelf gedaan worden.

Met behulp van een vooronderzoek, waarbij we een interview met de klassenleraar gedaan hebben en de leerlingen zelf geïnterviewd hebben en een vragenlijst hebben laten invullen,  zijn we tot de ontdekking gekomen dat de leerlingen nog (bijna) nooit zelf proefjes gedaan hebben en een lessenserie gevolgd hebben over iets anders dan rekenen of taal. Het feit dat de leerlingen een lage beginsituatie hebben, is daarom meegenomen in de globale opzet van de lessenserie en zal later ook meegenomen worden in de uiteindelijke lessen die gegeven worden.

Keep you posted!
Pauline en Julia

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: