Blog 2: Les 1, Appels zoeken in het donker

Ha Lezers,

Dit is alweer de tweede blog die er door ons geschreven wordt. Deze zal betrekking hebben op de eerste les die we gegeven hebben.

De eerste les is altijd nog wat inkomen, zowel voor de leerlingen als voor ons. Op het programma stonden twee activiteiten: appels zoeken in de speelzaal en een werkblad invullen aan de hand van een atlaskaart. De leerlingen werden ingedeeld in hun tafelgroepje. Omdat de speelzaal te klein is voor alle 28 leerlingen, zouden we maar 10 leerlingen per keer doen. De overige 18 bleven in de klas om de opdracht met het werkblad te doen.

Pauline was in de gymzaal aanwezig. Hier lagen 10 appels op de grond verspreid. De leerlingen moesten eerst een blinddoek omdoen, voordat zij naar binnen mochten. Het was nu donker voor ze. Ze kregen de opdracht om, in stilte, naar een appel te zoeken. We wilden ze zo een idee geven over hoe lastig het is om aan voedsel te komen in de diepzee,  omdat het er zo donker is. Nadat alle leerlingen de appel gevonden hadden, stelde Pauline de vraag ‘waarom denken jullie dat we dit gedaan hebben?’ om hun zelf na te laten denken. Het antwoord er op zouden ze pas aan het einde van de les krijgen, met name door hun eigen antwoorden.
Na het stellen van deze vraag stuurde Pauline de leerlingen terug naar de klas, waar Julia aanwezig was. Daar gingen ze aan de slag met het werkblad en de bijbehorende atlaskaart. Op deze kaart konden ze de diepten van verschillende punten in de oceaan vinden. De vragen hadden hier dan ook betrekking op.
De leerlingen kwamen, met dit doordraaisysteem, twee keer in de klas. Daaarom hadden we ook een ‘klaaropdracht’ bedacht: teken de diepzee zoals jij denkt dat hij eruit ziet. Zo bleven de leerlingen bezig en kregen wij redelijk inzicht in het denkbeeld van het kind.

Nadat alle leerlingen de speelzaalopdracht hadden gedaan en ook allemaal (bijna) klaar waren met het werkblad zijn we het werkblad met de leerlingen gaan bespreken. Welke antwoorden hebben jullie gevonden en is iedereen het daar mee eens?
Ook de speelzaalopdracht werd nabesproken. De vraag ‘waarom denken jullie dat we dit gedaan hebben’ werd nu beantwoord. Er waren verschillende antwoorden: omdat wij nu de vissen waren, omdat we dan zien dat het donker is in de diepzee en omdat we dan weten hoe vissen hun eten zoeken. Dit gaf al aan dat de leerlingen zelf een redelijk goed idee hadden waarom de opdracht gedaan werd en het doel van deze opdracht behaald was.

Tot slot hebben we nog een aantal referentiematen gegeven aan de leerlingen. De diepzee is vanaf 500 meter diep, maar hoe diep is dit eigenlijk? Het diepste punt is 11.022m. diep, maar hoe diep is dat dan eigenlijk? Met behulp van bekende maten als ‘de hoogte van een olifant, de grootte van een voetbalveld’ etc. hebben we getracht de afstand wat duidelijker te maken voor de leerlingen. En wij denken met succes. De leerlingen reageerden namelijk niet heel verwonderd bij het horen van de afstand 11.022m, maar wel als je zegt ‘dat zijn 3336 olifanten op elkaar.

Na deze afsluiting hebben we kort verteld wat er de volgende les gaat gebeuren en hebben we het afgesloten met het verzoek op hun werkblad een vraag te schrijven over de diepzee. Deze vragen zullen de leidraad vormen voor de rest van de lessen.

We merkten dat de les voor de leerlingen heel lastig is. Alleen als je alles heel duidelijk en precies uitlegt en alle stappen duidelijk met ze doorneemt (je krijgt een werkblad, je vult je naam bovenin, je begint bij vraag 1. Het antwoord daarvan is te vinden op de atlaskaart etc.), kunnen ze het enigszins zelfstandig maken. Dit heeft er ook mee te maken dat de leerlingen niet gewend zijn proeven te doen en alternatieve lessen (anders dan taal/rekenen/gym/muziek e.d.) te volgen.

Wij gaan de vragen van de leerlingen bestuderen en aan de slag de volgende lessen te ontwikkelen.

Keep you posted!
Julia en Pauline

ULP_les1_01
Het werkblad om de leerlingen meer inzicht te geven.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: