Blog 4: Les 3 Resultaten van de Experimenten

Ha Lezers,

Vandaag alweer de derde les. In deze les staan stap vijf en zes van de didactiek van Onderzoekend en Ontwerpend Leren centraal: Resulteren en Concluderen.

We beginnen de les, zoals elke les, met een terugblik op de vorige les. Wat hebben we toen gedaan? We hebben het toen in het eerste deel van de les gehad over het opstellen van een juiste onderzoeksvraag. Tot onze grote verbazing en groot genoegen, wisten de meeste leerlingen alle vier de criteria van een goede onderzoeksvraag nog. Jippie! Omdat dit zo goed bij de leerlingen was blijven hangen, konden we snel door het eerste deel van de les heen.
Toen het grote moment van spanning. Hoe zouden de tuinkersen die in de donkere kast staan eruit zien? De bakjes die bij het raam stonden, konden ze goed in de gaten houden, maar die in de kast waren ze erg benieuwd naar. Deze blijken erg groot te zijn, maar wel geel. Wat houdt dat in en hoe kunnen we dit het beste noteren? Voordat we hier aan konden beginnen, moest er uiteraard wel duidelijk zijn wat resultaten eigenlijk zijn en of er eisen zijn voor het juist noteren van resultaten. We vroegen de leerlingen wat zij dachten dat resultaten waren en gaven onze eigen definitie. Zo kwamen ze er op uit dat het alle informatie is, wat je ziet en wat relevant is voor het antwoord op de onderzoeksvraag. Na een paar voorbeelden was het voor de leerlingen al helemaal duidelijk en hebben we de klas weer in tweeën gesplitst en het werkblad gegeven dat hoort bij de proef die zij uitgevoerd hebben. Ze moeten nu, voor zichzelf, het werkblad in gaan vullen. Dit houdt in dat ze vragen als ‘Wat stelde de knikkers voor?’ ‘Wat waren de knikkers?’ ‘Wat zag je dat er gebeurde met de knikkers?’ enz. en vragen als ‘wat zie je aan de plantjes die uit de kast komen?’ moesten beantwoorden. We gaven ze hier een paar minuten de tijd voor. Daarna namen we het weer centraal. Wat hebben jullie ingevuld? Komt het overeen? Is het duidelijk? De leerlingen kwamen tot de conclusie dat de resultaten nog niet helemaal duidelijk waren. Wat is bijvoorbeeld ‘kort’ of ‘lang’ als resultaat bij de lengte van de tuinkers. Waar zit hier precies de grens? We hebben ze nog eens aan het werk gezet met de resultaten, om ze nog beter te noteren. Daarbij waren er een aantal leerlingen die uit zichzelf bedachten dat een liniaal handig is om de tuinkers op te meten, zodat je een heel precies antwoord kunt geven over de lengte en het niet meer een subjectief oordeel is. Erg leuk om te zien dat de leerlingen zelf zo goed meedenken.

Nadat de resultaten geperfectioneerd waren, zijn we aan de slag gegaan met de conclusie. Ook hiervoor gold dat het eerst duidelijk moet zijn wat het is. De leerlingen konden het er niet over eens worden, wat het precies was. Daarop besloot een leerlingen het woordenboek te pakken wat op zijn tafel lag, om de definitie daarin op te zoeken. Heel slim! Omdat het een kinderwoordenboek was, was de uitleg ervan duidelijk voor de leerlingen. Ook hiermee hebben we nog even geoefend, alvorens de leerlingen de conclusie van hun eigen proef getracht hebben te noteren. We hebben er plenair een aantal besproken, om duidelijk te krijgen of de leerlingen het met elkaar eens waren en of de groep die het experiment niet had uitgevoerd, ook de belangrijkste informatie had meegekregen van de andere groep. In principe zou dit namelijk nu het geval moeten zijn; ze wisten de onderzoeksvraag, hebben de resultaten gehoord en nu de conclusie. Gelukkig was dit het geval en hadden beide groepen dezelfde eindinformatie en kennis opgedaan.

Volgende keer alweer de laatste les! De leerlingen gaan dan zelf een mens ontwerpen, dat wel in de diepzee kan leven. Wij zijn in ieder geval al benieuwd hoe deze eruit gaan zien!

Keep you posted!
Julia en Pauline

ImageWat is een conclusie??ImageDe tuinkersenImageGeconcentreerd werken hoor!Image
Precies opmeten hoe groot de tuinkersen zijn. Het moet wel objectief zijn natuurlijk!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: