Blog 5: Les 4: creatieve eindopdracht en presentaties

Welkom terug Lezers,

Vandaag de vierde en laatste les. In deze les gingen we in op stap zeven en stap acht van de didactiek van Onderzoekend en Ontwerpend Leren: Presenteren en Verrijken. Het begin van deze les was iets anders dan de vorige lessen. Bij de vorige lessen hebben we telkens alle uitleg gegeven met behulp van een power point: de uitleg van de opdrachten, de doelen, de planning, etc. Deze keer hebben we ervoor gekozen om dat niet te doen. Dit komt omdat we vandaag wilden dat de leerlingen vooral bezig waren met de opdracht en zelf aan het woord waren. Daarnaast was het voor de werkvorm ook niet nodig.

Het eerste wat we namelijk deden met de leerlingen was een woordweb maken. Hierdoor haalden we hun voorkennis op. Uit de vragenlijsten die we voor de lessenserie hadden afgenomen om hun voorkennis te toetsen was gebleken dat de leerlingen wisten dat mensen niet konden leven in de diepzee . Daarnaast hadden de meeste leerlingen ook goede redenen opgeschreven voor dat gegeven. Het onderwerp van de woordweb was daarom: Waarom kunnen mensen niet leven in de diepzee? Aan de hand van de conclusies van de experimenten en aan de hand van hun voorkennis kwamen ze op veel verschillende antwoorden: geen zuurstof, geen voedsel, niet zwemmen, te donker en ga zo maar door. Het hield maar niet op, de leerlingen hadden zoveel goede ideeën! Zelfs dingen waar wij zelf niet eens over hadden nagedacht! Door die vele ideeën kon helaas niet iedereen aan het woord komen, maar toen ze hoorden wat we daarna gingen doen waren ze toch wel enthousiast: ze gingen namelijk hun eigen mens ontwerpen die kon leven in de diepzee. Daarbij konden ze gebruik maken van de woordweb en dingen die ze zelf bedacht hadden. Bedenk maar eens oplossingen voor al die gebreken van de mens! Hierover waren ze erg enthousiast. Er zat alleen wel een addertje onder het gras: het moest in tweetallen, maar die mochten ze niet zelf kiezen.. Dit vonden ze minder leuk, maar het is een Daltonschool en samenwerken is daar erg belangrijk, dus hebben wij daar toch voor gekozen. En als je samenwerkt met mensen waar je nooit mee samenwerkt, leer je daar heel veel van. Om ervoor te zorgen dat dit goed ging, ook omdat ze zelf een plek uit mochten kiezen in de klas, hebben we van te voren duidelijk uitgelegd hoe het in zijn werk ging: iedereen gaat rustig naar zijn maatje en kiest een plek uit. Is die plek al bezet, dan zoek je een ander plekje. De week ervoor hadden we al bij de huidige leraar van de klas gezien dat dit heel goed werkte, dus dit hebben we precies zo uitgevoerd en het ging perfect!

Toen ze uiteindelijk aan het werk waren verschenen er prachtige dingen! Sommige leerlingen hadden meerminnen getekend, andere mensen met een duikpak aan, lichtgevende schoenen, scherpe tanden, spierballen en noem maar op, alles kwam voorbij! Het was heel leuk om te zien en ze werkten heel goed samen. Enkele leerlingen hadden nog even een duwtje in de juiste richting nodig, maar daarna liep het als een speer. En het beste was: ze verwerkten wat ze geleerd hadden in al de voorgaande lessen heel goed in hun tekeningen. Helaas was de tijd op voordat iedereen klaar was, maar de meeste leerlingen hadden hem wel af en hadden er ook bij geschreven wat ze hadden getekend en waarom dat handig zou zijn in de diepzee. Hierdoor kon je perfect zien wat ze geleerd hadden en hoe ze dat hadden toegepast bij de opdracht.

Toen mochten enkele groepjes hun tekening presenteren aan de klas. Hier waren veel vrijwilligers voor, maar we moesten kiezen. Dit was ook mooi om te zien, want ze waren allemaal geïnteresseerd in de andere groepjes en wilden elkaar graag overtreffen. Al met al een hele leuke laatste les. De leerlingen hebben plezier gehad, veel geleerd en er zijn mooie tekeningen uitgekomen. Het was een mooie afsluiter en een mooie samenvatting van de voorgaande lessen. Tijdens de volgende blog zullen we bespreken of onze lesdoelen behaald zijn, aan de hand van een evaluatieinstrument.

Keep you posted!

Julia en Pauline

Een van de monsterlijke creaties!
Een van de monsterlijke creaties!
Wederom een trotse leerling.
Wederom een trotse leerling.
Een mens in een duikpak met vele andere gadgets!
Een mens in een duikpak met vele andere gadgets!
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: