Blogbericht 1 Lessenserie de maan Ilse en Melany

Blogbericht 1                                                   Lessenserie de maan                                        Ilse en Melany

Als opdracht van de Universitaire Pabo ontwerpen wij, Ilse en Melany,  een lessenserie voor groep 3. Deze lessenserie zal een onderzoek zijn voor de leerlingen over sterren, manen en planeten. Daarbij moet de les voldoen aan de principes van Onderzoekend en Ontwerpend Leren (OOL). Dit houdt in dat de les in stappen verloopt van confrontatie, verkenning, opzetten experiment, uitvoeren experiment, conclusies trekken, resultaten presenteren en een stukje verdieping. Verder is het de bedoeling dat de leerlingen het onderzoek zelf vormgeven en wij dus alleen de grote lijnen ontwerpen.

We hebben een bezoek gebracht aan een wetenschapper op het gebied van sterren, manen en planeten, meneer R. Wijnands. Hij heeft ons geholpen met ideeën opdoen. We kwamen er al snel achter dat het lastig is om de kinderen van groep 3 zelf een experiment te laten bedenken en uitvoeren. Daarbij komt dat sterren, manen en planeten moeilijk zijn om te onderzoeken, omdat we ze niet altijd kunnen zien, laat staan aanraken. We zullen dus moeten werken met modellen die de kinderen zelf bedenken. Verder hebben we ook met hem vastgesteld dat het onderwerp ‘sterren, manen en planeten’ te groot is. Daarom hebben we besloten in met ons vooronderzoek vast te gaan stellen wat de leerlingen interessant vinden om te weten en waar ze vragen over hebben.

Na het bezoek aan de wetenschapper hebben we eerst een vooronderzoek gedaan naar de kennis en interesses van de leerlingen. Hieruit bleek dat de leerlingen vooral erg gefascineerd waren door de maan. Er kwamen specifieke vragen naar voren over ‘gaten in de maan’ en over  ‘het maanlicht’. Qua kennis over de sterren, manen en planeten verschilde de leerlingen. De ene leerling wist van alles op te noemen over kraters, meteorieten, dampkring en zwaartekracht terwijl de ander denkt dat sterren echt geel zijn met vijf punten eraan.

Uiteindelijk zijn we de lessen zelf daadwerkelijk gaan ontwerpen. Voor de eerste les zullen we een model van de maan meenemen die we hebben geleend van de wetenschapper. Een deel van de groep zal met Melany de maan op de gang gaan bekijken. De andere groep leerlingen maakt een mooie tekening van de maan. Aan het eind van de les gaan zullen we herhalen welke vragen de leerlingen hebben gesteld over de kraters en het maanlicht. We zullen nu klassikaal bedenken hoe we dat kunnen gaan onderzoeken.

We zijn erg blij dat we het model van de maan van de wetenschapper kunnen lenen. Nu maar hopen dat de leerlingen een beetje creatieve en vooral uitvoerbare ideeën hebben voor het experiment!

 

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: