Blogbericht 2, les 1 Lessenserie de maan Ilse en Melany

ImageImageImageBlogbericht 2                                Lessenserie de maan                         Ilse en Melany

Les 1  05/11/2013

De eerste les zit erop! We hebben eerst het model van de maan onder een grote vuilniszak verstopt. De leerlingen mochten raden wat eronder zat. Dit vonden zij erg leuk, ze werden er helemaal enthousiast van. Hierna mochten de leerlingen wat vertellen over de maan. Alles wat ze wisten was goed. We moesten hierbij wel opletten dat sommige slimmeriken niet te veel verklapten!

                        Vervolgens hebben we de klas een tekening laten maken als extra voorkennistoets. Ondertussen werd er telkens een groepje leerlingen naar de gang gestuurd waar Melany met ze naar het model van de maan ging kijken. Dit vonden zij erg leuk en ze waren ook verbaasd dat de maan er echt zo uit zag. Melany heeft ze allerlei vragen gesteld over wat ze zien aan de maan, wat ze zouden willen weten en hoe ze denken dat dat komt. De kinderen hebben hier lekker aan de maan gedraaid en hem goed aan alle kanten bekeken terwijl ze zichzelf er vragen over stelden.

Nadat iedereen op de gang is geweest en de tekeningen grotendeels af waren hebben we met de klas besproken wat er allemaal voor vragen naar voren kwamen en welke ideeën zij erover hadden. Een vraag die naar voren kwam is hoe het kan dat er sommige gaten op de maan groot zijn en sommige klein. Er was een andere leerling die alvast kon vertellen dat de gaten kraters heten en dat ze ontstaan doordat een meteoriet die op de maan terecht komt, dus dat hoeven we niet uit te zoeken. Maar hoe kan het dat sommige groot zijn en andere klein? Dat gaan we dus onderzoeken in de volgende les. De leerlingen hebben allerlei creatieve ideeën bedacht zoals: stenen gooien als meteorieten op een matras, op een bal van snoepjes, op een voetbal, op kaas en op zand! Uiteindelijk hebben we besloten dat we een bak met zand zullen gebruiken, omdat dat ons het meest praktisch lijkt. Tijdens het bespreken hebben we ook nog verteld dat we een brief hebben gekregen van een wetenschapper uit Amerika. Het verhaal vonden ze allemaal erg spannend. Na afloop van het verhaal vroegen we de leerlingen wat de warme steen zou kunnen zijn. Een meteoriet natuurlijk juf!

Daarna was het maanlicht aan de beurt. We hebben dit op dezelfde manier aangepakt als bij de kraters. Door vooral te herhalen wat de leerlingen op de gang al hadden verteld en vragen te stellen. Hierbij moesten de leerlingen wel iets meer op gang komen. Maar na een beetje sturen, bedachten ze dat ze zelf wel een maan konden maken. Die zullen we komende les gaan maken van wit op zwart papier. Veel leerlingen dachten namelijk dat de maan licht geeft, omdat hij zo wit is in de zwarte lucht. Vervolgens zullen we de klas donker moeten maken. Daar waren ze het allemaal over eens!

Uiteindelijk hebben we met de leerlingen afgesproken dat we de week erop terug zullen komen met alle spullen die we nodig hebben voor het onderzoek van het maanlicht.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: