Blogbericht 3, les 2 Lessenserie de maan Ilse en Melany

ImageBlogbericht 3                                Lessenserie de maan                         Ilse en Melany

Les 2  12/11/2013

                        Les twee was een groot succes! Samen met de leerlingen van groep 3 hebben we het eerste onderzoek uitgevoerd waarbij we hebben onderzocht hoe het komt dat de maan licht geeft. We zijn de les gestart met  herhalen waar we de vorige les mee zijn geëindigd, namelijk het  opgezette experiment! Vorige les was naar voren gekomen dat de maan licht zou geven vanwege het feit dat de maan een lichte kleur heeft, namelijk wit of geel, en zodra je deze lichte kleur tegen een zwarte achtergrond ziet, zie je de witte kleur van de maan. Want er was al wel naar voren gekomen dat de maan niet heet is zoals de zon, dus dit was de oplossing.

Met dit idee zijn we met de klas aan de slag gegaan. Alle leerlingen mochten eerst hun creatieve handen uit de mouwen steken en met het gebruik van een wit of geel vel papier hun eigen maan maken. Zodra deze maan tot in de nopjes was uitgewerkt mocht deze worden uitgeknipt en worden vastgeplakt op een achtergrond. Hierbij konden de leerlingen een keuze maken of ze een donkerblauwe achtergrond wilde voor de maan of een zwarte. De keuze werd gebaseerd op het idee wat de leerlingen zelf hadden bij de ‘nacht’ of de lucht dan donkerblauw of echt zwart is. Op deze manier ontstonden verschillende manen, witte manen die in een donkerblauwe lucht schijnen, gele manen die in een zwarte lucht schijnen etc.

Nadat alle leerlingen hun eigen maan hadden gemaakt kon het experiment van start gaan. In de tijd dat de leerlingen hard aan de slag waren met het maken van hun eigen maan, hebben Melany en Ilse de klas verduisterd door plastic zakken op de ramen te plakken en de gordijnen dicht te doen. Toen alle manen af waren werden de leerlingen gevraagd alle spullen op te ruimen en zodra dit was gelukt om op hun stoel te gaan staan met hun maan in hun hand. Zodra alle leerlingen op hun stoel stonden ging het licht uit om het lokaal helemaal donker te maken, alsof het echt nacht was. Nu konden de leerlingen zien of we nog steeds de maan konden zien. Toen het licht weer aan ging bespraken we klassikaal wat we hadden gezien. De leerlingen kwamen tot de ontdekking dat: “Het best wel lichtjes was, maar niet echt.” en daarbij kwamen uitspraken als: “maar als het écht, écht, écht donker was, dan zagen we helemaal niks.” Hiermee zijn we tot de conclusie gekomen dat we de maan ’s nachts niet alleen aan de hemel zien omdat het een witte kleur heeft. Samen zijn we gaan bedenken hoe het dan wel kan.

Een leerling kwam met het idee dat de maan door de zon werd verlicht en dat we daardoor de maan ’s nachts zien schijnen. Dit wist deze leerling omdat hij naar de bibliotheek was geweest na de eerste les over de maan, om een boekje te zoeken over de maan. Hierin had deze leerling gelezen dat de maan licht geeft omdat de zon aan de andere kant van de wereld is en zijn licht laat weerkaatsen naar ons.

Door op deze mededeling in te gaan hebben Melany en Ilse wederom de kinderen op de stoel laten staan met hun maan in hun hand. Terwijl het licht uit ging lieten we een lamp schijnen op elke maan van de leerlingen. Nu gaven de manen wel licht. Op deze manier werd de leerlingen duidelijk, aan de hand van de uitleg van een klasgenoot, dat de zon de maan laat schijnen.

Als afsluiting hebben we het boekje van de maan van de leerling kort laten zien en bij het thema-hoekje gelegd. Deze kunnen de leerlingen nu lezen in hun vrije tijd. Daarbij hebben we verteld dat we de volgende les verder gaan en dan de kraters gaan onderzoeken!!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: