Blog 2: Les 1 Waterbeestjes

 

Dit is een waterbeestje.

De eerste les gaat van start met een echt waterbeestje. De leerlingen zitten in de kring en maken kennis met een waterbeestje. In een klein bakje zwemt het diertje in het water. De leerlingen mogen door een vergrootglas naar het diertje kijken. Er worden vragen gesteld over het diertje zoals ‘waar zal dit diertje leven? In het water, in een sloot.’  In deze korte introductie komen al veel nieuwe woorden voor de leerlingen aanbod: waterbeestje, vergrootglas en sloot. Deze woorden herhalen we in de komende lessen, zodat de leerlingen echt vertrouwd raken met deze woorden. De leerlingen zijn hiermee geprikkeld voor het onderwerp, ze reageren heel enthousiast op het diertje!

Nadat de leerlingen het beestje hebben gezien, mogen de leerlingen een tekening maken van een waterbeestje. De leerlingen laten hun fantasie er op los en er ontstaan prachtige tekeningen. Doordat de leerlingen nog niet alle kennis hebben over waterbeestjes, wordt er bijvoorbeeld ook een octopus getekend. Een octopus is geen waterdiertje dat in de sloot leeft. Volgende les moeten we aan dit soort dingen extra aandacht besteden.

Tot slot worden de leerlingen voorbereid voor de volgende les. Dan komt er namelijk een wetenschapper (weer een nieuw woord voor de leerlingen) in de klas en gaan we naar een echte sloot toe.

 

Afbeelding

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: