Blog 2, Les1: “Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Die sambal is heet!”

De eerste les in groep 6 op basisschool Samenspel zorgde voor veel enthousiasme bij de leerlingen in de klas maar ook bij leerlingen buiten de klas. Er veelal aan ons gevraagd wanneer zij ook een keer sambal en menthol gingen proeven.

Enfin, eerst maar vertellen waar de les over ging.

We zijn begonnen  met vertellen dat er vier lessen zullen worden gegeven. Die gaan over proeven en smaken. Eerst hebben we een woordweb gemaakt met de leerlingen over wat zij al weten over proeven. Dit woordweb zullen wij onder andere gebruiken om de doelen te evalueren.

Meteen daarna hebben wij vier filmpjes laten zien aan de leerlingen. Deze filmpjes gingen over reclames van kauwgom en andere menthol houdende producten. Wij vroegen aan de leerlingen wat zij zojuist gezien hebben en wat er werd gezegd. De leerlingen vertelden ons dat de reclames over frisse dingen gingen. En dat je mond door kauwgom heel fris wordt. Wij probeerden het woordje fris om te zetten in koud.

Dus je mond wordt koud als je menthol eet was de conclusie van de filmpjes.

Vervolgens vroegen wij de leerlingen of zij ook iets weten waardoor je mond heel  warm of heet wordt. De leerlingen riepen sambal en dat kwam natuurlijk doordat ze het potje al op tafel zagen staan.

We vroegen de leerlingen of dit wel zo was, word je mond echt koud als je menthol eet en word je mond echt heter of warmer als je sambal eet? De leerlingen dachten eerst van wel, maar naar mate wij hier langer over praatten, ontstond er toch wel twijfel.

Deze twijfel konden we onderzoeken, maar hoe we dit moeten doen wisten wij niet. Wij vroegen het aan de leerlingen en die kwamen met allemaal ideeën. Het idee wat het meeste voorkwam was het proeven van  menthol en sambal. Natuurlijk hadden wij dit voorbereid. Maar als we alleen proeven weten we nog niet of je mond kouder wordt of warmer. Hoe komen we hierachter, vroegen wij aan de leerlingen.

Één leerling kwam met het idee om je temperatuur op te meten. En toevallig hadden wij thermometers mee en konden wij aan de slag.

Maar bij een onderzoek horen ook voorspellingen. En een vraag. We hebben samen met de leerlingen de volgende vraag opgesteld: Word je mond warm als je sambal eet en word je mond koud als je menthol eet? Tevens hebben we uitgelegd aan de leerlingen wat een hypothese is. Wat denken zij dat de uitkomst is op de vraag. Dit hebben zij opgeschreven op een werkblad.

Daarna zijn ze aan de slag gegaan in groepjes. De sambal zorgde natuurlijk voor vele lachwekkende situaties, maar het zorgde ook voor verbijstering bij de leerlingen.

Na dat alle groepjes klaar waren met het proeven van sambal en menthol, het meten van de temperatuur en het opschrijven van de resultaten, zijn wij de les gaan bespreken. We hebben alle resultaten opgeschreven op het bord en al snel was het duidelijk voor de leerlingen dat hun concept niet klopt. Je mond wordt namelijk niet warmer of kouder, maar je hersenen creëren deze illusie.

Tenslotte hebben alle leerlingen in hun logboek geschreven wat ze nog niet wisten voor deze les, wat ze geleerd hebben deze les en wat ze nu weten. Ook dit logboek zullen we gebruiken voor de evaluatie.

Groeten Marco, Jessica & Elsa.

UPvA jaar 2

IMG-20131114-WA0008 IMG-20131114-WA0009 IMG-20131114-WA0011IMG-20131114-WA0012

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: