Spelen voor ontwerper

Donderdag 21 november was het tijd voor de derde les. Dit was de les waar de leerlingen dan eindelijk zelf aan de slag mochten. We hadden voor deze les allemaal materialen meegenomen die de leerlingen konden gebruiken voor hun ontwerp van hun eigen muziekinstrumenten. Deze hadden we op de groepstafel voor in de klas neergezet. Toen de kinderen binnenkwamen waren ze meteen nieuwsgierig naar de materialen en wat we er mee gingen doen.

Eerst hebben we teruggeblikt naar de vorige twee lessen. Voor de eerste les hebben we vooral benadrukt dat geluid  bestaat uit trillingen. De terugblik op de tweede les was iets uitgebreider. Op het digibord hadden we afbeeldingen van alle muziekinstrumenten uit de tweede les geplaatst. Klassikaal werd besproken welke instrumenten bij elkaar hoorden en hoe deze instrumenten en hun groep heten. Zo hebben we alle vijf de instrumentengroepen herhaald. Achteraf gezien duurde dit misschien iets te lang en hadden we iets eerder met de rest van de les kunnen beginnen.

Vervolgens hebben we de leerlingen uitgelegd hoe we de instrumenten gingen maken. Eerst lieten we op het bord zien welke groep welk instrument ging maken. Er waren drie mogelijkheden: de gitaar, de trommel/drumstel of de fluit. Vervolgens hebben we via een online groepenindeler de tweetallen gemaakt. De kinderen gingen met hun tweetal bij elkaar zitten om een ontwerptekening te maken voor hun instrument. Hierbij moesten ze vooral nadenken welke spullen van de groepstafel ze dachten nodig te hebben. Er was bij twee groepjes onenigheid omdat de kinderen niet wilden samenwerken, dus hebben we, nadat we de rest aan de slag hadden gezet, besloten om de groepjes te wisselen en zo kon iedereen aan de slag.

Nadat alle groepjes hun ontwerp af hadden en hadden aangegeven welke materialen zij wilden hebben, konden we de materialen gaan verdelen. Dit hebben we klassikaal gedaan, af en toe moesten er hierbij compromissen gesloten worden. Het was één keer niet gelukt om tot een compromis te komen, toen door middel van een getal onder de tien besloten wie welke doos zou krijgen. Bij het verdelen van de materialen, hebben we benadrukt dat alle materialen die ze kregen terug te vinden moesten zijn in hun uiteindelijke instrument en dat ze dus goed moesten nadenken of ze alles echt nodig hadden.

Nadat alle materialen waren verdeeld, kreeg iedereen lijm en scharen en konden de leerlingen aan de slag gaan. De samenwerking tussen de meeste kinderen ging goed!  Ze hadden goede ideeën en werkten ijverig aan hun instrumenten. Het was mooi om te zien hoe sommige tweetallen heel nadrukkelijk hun ontwerp volgden en hoe andere tweetallen continu hun ontwerp bijstelde. Toen de les bijna voorbij was hebben we een timer aangezet, zodat de kinderen wisten dat ze nog vijf minuten hadden en dan volgende week weer verder moesten. Dit vonden de meesten lastig. Ze wilden graag deze les al klaar zijn en begonnen hun ontwerp een beetje af te raffelen. We hebben daarom vaak herhaald dat het deze les nog niet af hoefde en dat ze de volgende les nog genoeg tijd zullen krijgen om hun instrument af te maken.

Tot slot hebben we met z’n allen het lokaal netjes gemaakt en de instrumenten achter in de klas verzameld. Bij de afsluiting hebben we verteld dat ze volgende les nog de tijd krijgen om hun instrument af te maken en dat we de instrumenten dan aan elkaar gaan presenteren.

Een tweetal druk aan de slag met hun eigen drumstel

Een tweetal druk aan de slag met hun eigen drumstel

De tussenstand aan het eind van les 3!

De tussenstand aan het eind van les 3!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: