Blog 1: Vooronderzoek Naira&Lianne

Als opdracht van de Universitaire Pabo gaan wij, Lianne en Naira, een lessenserie ontwerpen voor leerlingen van groep 7/8, met als onderwerp ‘Sterren, manen en planeten’. Deze lessenserie is op basis van onderzoekend en ontwerpend leren opgebouwd. Dit houdt in dat we beginnen met een les om het onderwerp te verkennen, vervolgens wordt er een experiment uitgevoerd, daarna is er een presentatieles, waarbij de leerlingen hun resultaten aan de rest van de klas persenteren en ten slotte is er een verdiepingsles.

Hiervoor hebben we eerst een vooronderzoek gedaan. Het vooronderzoek begon met een gesprek met een wetenschapper. Deze wetenschapper kon ons voorzien van genoeg informatie over het onderwerp ‘Sterren, manen en planeten’. Helaas konden we bij de wetenschapper niet meteen specifieke informatie vragen, omdat we nog geen specifiek onderwerp hadden gekozen.

Op de basisschool in Amsterdam waar we het vooronderzoek hebben uitgevoerd en uiteindelijk ook de lessenserie, heeft mijn medestudent de leerkracht van de klas geinterviewd. Aan de hand van het interview was het duidelijker geworden wat de leerlingen al wisten over het onderwerp en wat de vaardigheden van de leerlingen zijn met onderzoekend en ontwerpend leren.

We hebben voor het onderwerp seizoenen gekozen. Over het onderwerp hebben we een soort conceptcartoon gemaakt. Er zijn verschillende personen te zien op het plaatje die iedere een eigen uitspraak doet over het onderwerp ‘Seizoenen’, Bijv. de maan is overdag niet te zien en in het najaar gaat de klok een uur vooruit. Aan de hand van de conceptcartoon hebben we twee groepjes van drie leerlingen geinterviewd uit de desbetreffende klas. Alle zes de leerlingen hadden geen idee waarom en wanneer de klok een uur vooruit of een uur achteruit gaat. Daardoor hebben wij besloten om als lesdoel voor onze lessenserie te nemen: De leerlingen kunnen aan het einde van de lessenserie verklaren waarom in het voorjaar de klok vooruit en in het najaar de klok een uur achteruit gaat. (concept cartoon seizoenen)

Aan het einde van ieder interview met de leerlingen vroegen we of ze de aarde, de maan en de zon voor ons wilde tekenen. Het liefst zoveel mogelijk proberen om de verhouding aan te geven. Als ze daarmee klaar waren vroegen we ze om te proberen om de banen aan te geven, hoe de zon, maan en aarde om elkaar heen draaien. Zie enkele voorbeelden van tekeningen van leerlingen hieronder.

naamloos4 naamloos3 naamloos2 naamloos1

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: