Blog 4, les 3: Proeven met je neus

Aan het begin van de derde les werd er weer even aan de leerlingen gevraagd of ze nog wisten wat ze de vorige les hadden gedaan. Iedereen wist nog precies dat ze een proefje deden met suikerwater en aan moesten geven waar ze dat proefden op de tong en ze hadden goed onthouden wat de conclusie van dit onderzoek was.

Vervolgens stelden we de vraag: proef je eigenlijk alleen maar met je tong? Hier moesten de leerlingen even goed over nadenken. Na een tijdje werden er antwoorden gegeven zoals ‘met je smaakpupillen!’ of ‘met je keel’. Even later vertelde een leerling dat je ook voor een groot deel proeft met de neus. Dit sloot perfect aan op het filmpje dat we wilden laten zien. In het filmpje werd verteld dat je bijna niks proeft als je je neus dichthoudt, en op die manier ook dingen kan eten die je niet zo lekker vindt.

Was dit herkenbaar voor de leerlingen? Hadden zij ook wel eens iets gegeten met hun neus dicht omdat ze iets niet lustten? Hebben ze wel eens ervaren hoe eten smaakt als ze verkouden zijn? Hierover volgde een kort gesprek met de leerlingen en een aantal van hen gaven aan dat het eten dan anders smaakte.

Hierna mochten de leerlingen aangeven hoe ze wilden onderzoeken of het echt waar was wat er in het filmpje gezegd werd. Al snel kwamen ze op het idee om zelf iets te proeven met de neus dicht en om er zo achter te komen of dat anders smaakt dan proeven met de neus open. Hier waren wij al op voorbereid en dus hadden we voor iedereen een keelsnoepje meegenomen die de leerlingen mochten proeven.

Voordat ze met het experiment begonnen, moesten ze eerst een hypothese opschrijven. Vervolgens deed iedereen de neus dicht en proefden ze het keelsnoepje. Na een aantal seconden gaven wij aan dat ze hun neus open mochten doen. Dit deed dus iedereen tegelijkertijd zodat ze op hetzelfde moment zouden ervaren hoe anders het keelsnoepje zou smaken als ze hun neus open deden. Iedereen was nogal overdonderd van de smaak, waardoor er vanuit alle hoeken van de klas “wow!” te horen was.

Image

Daarna vulde iedereen het bijbehorende werkblad in en tot slot werd er klassikaal nabesproken. Iedereen was het erover eens dat het keelsnoepje heel anders smaakte toen ze hun neus dicht hadden en dat de neus heel belangrijk is bij het proeven.

Het was leuk om te zien hoe vlot de leerlingen te werk gingen bij het doen van onderzoek. Waar ze de eerste les nog moeite hadden met het opstellen van een hypothese en een conclusie, ging dat nu al veel beter.

Image

En zoals bij elke les werd er afgesloten met het invullen van het onderzoekslogboek.

Groeten Marco, Jessica & Elsa

UPvA Jaar 2

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: