Blog 3, les 2: Het klokhuis heeft niet altijd gelijk!

De tweede les in groep 6 op basisschool Samenspel zorgde vooral voor veel verwondering bij de leerlingen in de klas. Waar de leerlingen zo verwonderd over waren zullen we vertellen in dit blogbericht.

We begonnen de les door te vragen of de leerlingen nog wisten waar de vorige les over ging. Dit wisten de leerlingen nog erg goed te zeggen en ze waren er ook nog steeds enthousiast over.

Hierna hebben we gelijk een filmpje van het klokhuis over smaken laten zien. Hierin werd onder andere gezegd dat je de verschillende smaken (zout, zuur, bitter, zoet) op verschillende delen van je tong proeft. Wij vroegen daarna aan de klas of zij datzelfde denken of dat ze denken dat het niet vastgelegd is waar je iets proeft.  Ongeveer de helft van de klas dacht dat je de verschillende smaken op verschillende delen van je tong proeft en de andere helft dacht dat het niet vastgelegd is waar je iets proeft. We hebben verteld dat we dat deze les gaan onderzoeken. Dit vonden de leerlingen erg spannend.

Ze moesten hierna individueel tekenen waar ze denken dat je de verschillende smaken op je tong proeft. Dit leverden ze hierna bij ons in.

Na het inleveren van de tekeningen hebben we de leerlingen gevraagd hoe we het gaan onderzoeken. De leerlingen kwamen met het idee dat we dingen moesten gaan proeven met onze tong en kijken of ze dat op dezelfde plek proefden. Dit kwam heel erg dichtbij de werkwijze die wij voor ogen hadden, dus we hebben een aantal vragen gesteld waardoor de kinderen vanzelf op die werkwijze kwamen.

Ze moesten hierna een blad invullen waarin ze de hypothese moesten invullen, we hebben nog even gevraagd aan de klas wat een hypothese was en hier kwam gelukkig het goede antwoord uit. Dit hebben ze ingevuld en hierna hebben we de benodigdheden uitgedeeld en zijn de leerlingen individueel aan de slag gegaan met het proeven van het suikerwater. Ze moesten de plek waar ze het suikerwater het beste proefden tekenen op een tong (op een blad). Wij liepen ondertussen rond in de klas om eventueel te helpen, maar bij alle leerlingen verliep het proefje soepel. Na het proefje lieten we de leerlingen in groepjes van vier de resultaten bespreken en dit zorgde tot veel verwondering. Iedereen proefde namelijk het suikerwater op een andere plaats!

Vervolgens hebben we de tekeningen opgehaald en hebben alle resultaten samengevat op een grote tong op het digibord. Hierop kon je goed zien dat iedereen het suikerwater op een andere plek proefde.

We hebben dit klassikaal met de leerlingen besproken, klopte het wat het klokhuis zei? We hebben het hierna ook nog gehad over de betrouwbaarheid van dat soort programma’s, moeten we alles geloven wat ons verteld wordt? Een ander kind vertelde dat hij voortaan ook alles wil testen om zeker te weten of het wel klopt wat ze zeggen. Dit vonden we wel een erg mooie afsluiting van de les en hiermee beëindigden we de les dan ook. Er moest alleen nog een logboek ingevuld worden, zodat we weten wat ze deze les geleerd hebben.

Groeten Marco, Jessica & Elsa

UPvA Jaar 2

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: