Blog 3, les 2: Zand scheppen en boekenneuzen

De leerlingen hebben in les 1 een idee opgeschreven voor hun onderzoek. Wij hebben gekeken naar deze ideeën en gekeken wat ze nog nodig zouden hebben om het onderzoek optimaal te kunnen uitvoeren. Hiervoor hebben we voor elk groepje feedback gemaakt en deze in de les op papier aan de leerlingen gegeven. Nadat ze de feedback hadden gelezen, zijn ze in hun groepje gaan overleggen hoe ze het komende les zouden gaan aanpakken. Mooie taakverdelingen kwamen op tafel. Helaas was er te weinig tijd om de plannen af te maken. De leerlingen stond een belangrijke taak te wachten: onderzoeken! Een aantal groepjes hadden een proefje en andere groepjes deden bronnenonderzoek.

Een voorbeeld van een proefje was dat leerlingen een bak met aarde en een bak met zand hadden. Het proefje is door de leerlingen uit de volgende onderzoeksvraag afgeleid: Welke materialen kunnen goed bewaard blijven en welke niet? Ze gingen eerst naar buiten om in de schuur te zoeken naar geschikte bakken. Niet te klein, want er moeten verschillende voorwerpen in, niet te laag want de voorwerpen moeten in de aarde en het zand verdwijnen en niet te groot want dan kan je het niet meer tillen. Met twee geschikte bakken op zoek naar een plekje waar ze aarde kunnen scheppen. De andere bak werd gevuld met zand uit de zandbak. Terug in het lokaal werden verschillende voorwerpen tevoorschijn gehaald; een gum, een potlood, een stift, ect. Een laag zand of aarde er overheen en wachten maar. Niks wachten, naast het proefje werd er ook nog informatie gezocht op het internet en in boeken. Terwijl andere groepjes ook in zand, aarde of water zaten te poeren en anderen met hun neus in de boeken zaten en het internet afspeurden, liepen wij rond om de groepje hier en daar verder te helpen of samenwerking te verbeteren. Na een uur zijn we het verloop van de les gaan nabespreken en bleek dat de proefjes goed waren gegaan en dat bij sommige groepjes de samenwerking nog een beetje beter kan.

Lekker graven!

Lekker graven!

 

Zand en materialen in een emmer; wat gaat er gebeuren?!

Zand en materialen in een emmer; wat gaat er gebeuren?!

 

Boekenneuzen

Boekenneuzen

Tot in het volgende blogbericht!

Laura Bisschop en Margreet Rutten (Tweedejaars UPvA-studenten)

 

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: