Blog 5: Showtime!

Aan het begin van deze les waren de kinderen nogal druk en was er net ruzie geweest, dus het was een beetje onrustig. Toen de leerlingen rustig waren geworden en de ruzie was uitgepraat, kon de laatste les beginnen.

We begonnen met vertellen wat we deze les allemaal gingen doen. Zo hadden de leerlingen een idee van wat ze konden verwachten en hoe de les zou verlopen. Eerst de instrumenten afmaken, vervolgens de presentatie voorbereiden, dan de presentaties geven en tot slot tips en tops over de lessenserie.

De kinderen die hun instrument nog niet af hadden kregen de tijd om deze nog af te maken. De kinderen die al wel klaar waren mochten ondertussen het tritetspel of het memoriespel spelen, speciaal gemaakt voor deze lessenserie. Hiermee worden de instrumenten en de instrumentgroepen geoefend van de tweede les. Er was ook één kind dat graag opnieuw wilde beginnen aan zijn instrument. We hebben hem hier iets extra bij begeleid, zodat zijn instrument op tijd af zou zijn.

Toen alle kinderen klaar waren met hun instrument kregen ze in hun tweetal vijf minuten de tijd om een presentatie voor te bereiden. Ze mochten zelf kiezen hoe ze dat wilden doen: vertellen wat ze hadden gemaakt en waarmee ze het hadden gemaakt of  een stukje laten horen, wat ze maar wilden. Er werd druk overlegd en geoefend.

Na vijf minuten was het dan zover… de presentaties! We hadden van tevoren met de kinderen afgesproken dat we goed naar elkaar zouden luisteren en dus stil zouden zijn als er iemand aan het presenteren was. De kinderen waren allemaal trots op hun instrument en vonden het presenteren ook erg leuk. Sommigen waren een beetje zenuwachtig en moesten daarom lachen, maar zodra ze zich herpakt hadden, konden ze alsnog hun optreden afmaken. Er waren twee groepjes die

Leerlingen laten hun zelfgemaakt gitaar met een zelfverzonnen liedje horen.

Leerlingen laten hun zelfgemaakt gitaar met een zelfverzonnen liedje horen.

Leerlingen laten hun zelfgemaakt gitaar samen met hun zelfverzonnen liedje horen.

Leerlingen laten hun zelfgemaakt gitaar samen met hun zelfverzonnen liedje horen.

Leerlingen laten hun zelfgemaakte trommel samen met hun zelfverzonnen rap horen.

Leerlingen laten hun zelfgemaakte trommel samen met hun zelfverzonnen rap horen.

een zelfverzonnen liedje zongen, terwijl ze hunzelf begeleidden met hun zelfgemaakte instrument. Een ander groepje rapte bij hun instrument. Het derde groepje liet gewoon alleen het instrument horen. En het laatste groepje had een dansje gemaakt op de muziek van hun instrument.

Toen iedereen aan de beurt was geweest begonnen we met de afsluiting van de les en van deze lessenserie. We vroegen de leerlingen of ze voor ons tips & tops hadden. De tips waren vooral dat ze ook echte instrumenten zouden willen zien tijdens de lessen en samen muziek zouden willen maken. “Als een echt orkest!”, stelde een leerling voor. Wij wilden eigenlijk ook voor de tweede les echte muziekinstrumenten meenemen, maar dit was helaas niet gelukt. We adviseren ook zeker om de echte instrumenten mee te nemen naar de tweede les, zodat de leerlingen ook zien hoe groot ze in het echt zijn en de instrumenten zelf een beetje kunnen ontdekken. Er was één leerling die zei dat hij de lessen saai vond, maar kon hier geen reden voor geven en gaf dus eigenlijk geen echte tip. Wij denken echter dat het meer was om stoer te doen, omdat hij wel goed mee deed tijdens de lessen en ook zeker iets heeft geleerd. De tops waren in een overduidelijke meerderheid. Ze vonden het tritetspel en het memoriespel heel leuk. Ook de quiz van de tweede les werd als top benoemd. Verder vonden ze de proefjes heel leuk. Volgens de leerlingen werd door de proefjes goed duidelijk hoe geluid werkte en vonden ze het leuk om deze uit te voeren. Tot slot vonden ze het erg leuk dat ze zelf instrumenten mochten maken.

Wij hebben veel plezier beleefd aan het ontwerpen en geven van deze lessenserie! Vooral omdat de kinderen er leuk en enthousiast op reageerden! We merkten zeker ook dat de leerlingen de lessen extra leuk vonden, omdat het anders is dan normaal. Anders dan alleen maar taal en rekenen en dat is wat ons betreft heel belangrijk!

 

 

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: