Smaken en geuren: les 3 Zout en suiker, lekker proeven!

De dag van het echte experiment was aangebroken. We hebben een materialentafel midden in de klas gezet. Op de materialen tafel stonden bekers met zout en suiker, bordjes, stickers met 1 en 2 erop en plastic bekers. Ieder kind kreeg een experimenten boekje. Sarina heeft het boekje doorgebladerd en uitgelegd wat je waar moest doen. Op de voorkant moesten de leerlingen hun naam schrijven. Vervolgens stond er een lijstje met materialen die we de week ervoor hadden opgesteld. Ook stond er :”taken verdelen”. De verschillende taken waren: notities maken,  materiaal pakken, experiment doen en tekeningen maken. Daarna stond er in het logboek: voorspelling, experiment en er stond een extra opdracht voor als de groepjes eerder klaar waren. Op de achterkant van het boekje stond een kleurplaat van een wetenschapper.

De groepjes bleven hangen bij de taakverdeling want ze wisten niet wat notities maken was. Lisanne kwam hier gelukkig snel achter en vertelde aan de hele klas dat ze een leerling moesten kiezen die alles ging opschrijven, het liefste een vijfdegroeper. Ook ontstond er onenigheid wie het experiment moest uitvoeren want iedereen wilde dat natuurlijk doen! Omdat het groepjes van vier leerlingen waren, hebben wij tijdens het maken van het logboek vier taken bedacht die de leerlingen konden uitvoeren.

Toen was het tijd om te gaan voorspellen. De leerlingen moesten voorspellen wat er gebeurde met het korreltje zout of suiker als je het in je mond stopte. Ook moesten ze voorspellen wat voor smaak het zou hebben, hier hadden ze de keuze uit zoet, zout, bitter en zuur. Na de voorspelling moesten de leerlingen het experiment uitvoeren. Op de materialen tafel stonden twee bekers met zout en twee bekers met suiker. Maar ze konden niet zien waar suiker in zat en waar zout. Er zat namelijk een sticker met een 1 of een 2 op de bekers. Een leerling per groepje moest de korrels op een bord strooien en dezelfde sticker erop plakken. Voordat ze gingen proeven moesten ze met hun groepje bepalen welk nummer zout was en welk nummer suiker.

Dezelfde vragen als bij de voorspelling moesten beantwoord worden maar nu op basis van waarnemingen tijdens het proeven. De meeste groepjes hielden zich aan de taakverdeling en lieten alleen degene die het experiment zou doen proeven. Maar sommige groepjes gingen allemaal proeven. Nadat de groepsleerkracht tegen ons had gezegd dat we beter iedereen nog konden laten proeven hebben wij dit tegen de leerlingen gezegd. Het was inderdaad niet eerlijk dat de kinderen die zich aan de taakverdeling hielden niet mochten proeven en de kinderen die eigenlijk de regels overtraden wel konden proeven. Nadat iedereen had geproefd moest het materiaal opgeruimd worden en hebben we het resultaat op het bord geschreven. We hebben verschillende resultaten gehoord: Van suiker wordt je hyper, je kan het verschil zien tussen zout en suiker, de korreltjes smelten, zout is zout en suiker is zoet. De groepsleerkracht zei ook nog dat ze heel veel kinderen zag die water gingen drinken. Zij krijgt altijd dorst als ze veel zoute of zoete dingen eet. Sommige kinderen hadden dat ook wel eens meegemaakt. We hebben verteld dat we de volgende les een poster gaan maken met de resultaten erop. En hiermee was de derde wetenschap en techniek les alweer tot een eind.

logboek     IMG_0393

IMG_0398       IMG_0383

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: