Smaken en geuren: Les 4 Muurkranten, citroen en witlof

De laatste les was aangebroken. We vertelden de kinderen dat ze een muurkrant gingen maken als afsluiting van de lessen. Op het digibord was een muurkrant te zien over paddenstoelen. We vroegen de kinderen wat ze zagen op de muurkrant. Ze antwoordden: Titel, plaatjes, tekst. Toen vroegen we wat de titel van onze muurkrant moest zijn, de leerlingen gaven antwoorden als: smaken en geuren, zoet en zout of suiker en zout. We hadden een PowerPoint gemaakt waarop een lijstje te zien was met wat er in de muurkrant moest: De titel, de namen van de leerlingen uit het groepje, de stappen van het onderzoek(stap 1 voorspellen, stap 2 experiment en stap 3 resultaat), het resultaat van het experiment, minimaal 1 tekening en minimaal 1 plaatje. Om aan de plaatjes te komen, mocht een leerling per groepje op het internet om plaatjes te kiezen. De leerlingen zijn aan het werk gegaan, maar begrepen toch niet goed wat de opdracht was. Ze gingen wachten op de leerling die op de computer zat, en ze vroegen veel om hulp. Omdat er 7 groepjes waren konden wij met z’n tweeën niet overal tegelijk zijn. Er moest ook nog een leerkracht bij de computers blijven. Gelukkig waren er drie groepjes met een vijfdegroeper erin die al eens een muurkrant hadden gemaakt. Deze groepjes waren erg goed op weg. Een ander groepje had problemen met de samenwerking, waardoor de titel pepernoten en chocola was geworden. We kwamen hier pas achter toen een leerling uit het groepje hier plaatjes over wilde vinden. En in nog drie andere groepjes zorgden de leerlingen er ieder voor zich voor dat er tekeningen kwamen, waardoor er 3 dezelfde tekeningen van een tong waren gemaakt. Volgens de onderzoekende en ontwerpende didactiek komt er na de presentatie nog een verbreding of verdieping over het onderwerp. We hebben het gehad over zout en zoet, en we wilden het met de leerlingen ook nog hebben over de andere hoofdsmaken: zuur en bitter. De smaak umami hebben we achterwege gelaten omdat we daar geen concreet voorbeeld van konden geven. Er waren alleen nog maar 15 minuten over voordat de school uit was, en de muurkranten waren niet af. We hebben ervoor gekozen om de muurkranten in te nemen en de leerlingen de smaken zuur en bitter te laten proeven. We hadden witlof en citroen gesneden en daarmee zijn we rond gegaan in de klas, waardoor de leerlingen erg enthousiast werden. Bij deze fase van het ontdekkend leren hoort vergelijken, ze hebben dit deze lessenserie met de verschillende smaken kunnen doen. Op het bord was ook nog een spel te zien waarbij je het juiste eten aan de juiste smaak moest koppelen.

Zoet Zuur Bitter of Zout De citroen was zuur

We vonden dat we de lessenserie niet goed hadden afgesloten, aangezien de muurkranten niet af waren. En het zou heel onduidelijk geweest zijn voor de leerlingen als we de muurkranten niet gingen afmaken. Ook vonden we het geen goed idee om weer een uur van de dinsdag middag te nemen om het project af te sluiten, want het was sinterklaas tijd dus er moesten pepernoten gebakken worden. Daarom is Sarina op donderdag naar school gegaan en heeft met elk groepje 5 minuten op de gang gezeten om de muurkrant af te maken. Vaak ging het alleen nog om de juiste tekeningen selecteren, plaatjes en tekeningen plakken en de namen van de leerlingen schrijven. Een groepje was begonnen met de titel pepernoten en chocola. Hun resultaten en tekeningen gingen dus ook over dit onderwerp. Met dit groepje is er wat langer tijd besteed om uit te leggen waarom we voor zout en zoet als onderwerp hebben gekozen. Toen ze dit wisten konden ze de muurkrant in 10 minuten afmaken. We hebben de muurkranten opgehangen buiten de klas zodat de ouders er naar kunnen kijken als ze hun kinderen brengen. Als afsluiting van de lessenserie hadden we een cadeautje voor de leerlingen. We hadden 30 waaiers over wetenschap besteld bij de stichting C3 waarin allemaal proefjes stonden die de leerlingen eventueel thuis konden doen. Terwijl ze de deur uitliepen is er aan iedereen eentje uitgedeeld.

muurkranten maken IMG_0417 IMG_0419 De science waaier van stichting C3

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: