Blog 2: “Arglea..argleo..argleogloog?” (Les 1)

De les begon met een videofragment van Pipi Langkous die ‘dingenzoeker’ is. Het fragment komt uit 1969, maar al snel bleek dat Pipi het nog altijd goed doet bij (jonge) kinderen. Alle leerlingen keken ademloos naar Tommie en Annika die met grote verbazing naar hun vriendin Pipi keken terwijl ze allerlei dingen aan het zoeken was. ‘Een dingenzoeker is iemand die dingen zoekt. Het kunnen oude dingen zijn, zoals een klosje of een dode rat. Maar ook andere dingen als een goudklompje of een mooi sokje. Mensen gooien de raarste dingen weg, en die vinden wij dan.’ Met deze woorden van Pipi kregen de leerlingen een eerste kennismaking met archeologie. Want eigenlijk is dat ook een soort dingenzoeker.

Dit legden we aan de klas uit en schreven het woord op het bord. Ja… het is een ingewikkeld woord! “Deze vier lessen gaan we zoveel mogelijk leren over ‘de archeoloog’ en we gaan zelf ervaren hoe het is om een archeoloog te zijn.” vertelde Renée. We bespraken met de klas dat een archeoloog veel dingen vindt, vaak ook dingen waarvan je niet gelijk kan zien wat het precies is. Daarom is het belangrijk dat een archeoloog goede vragen kan stellen, om er zo achter te komen wat iets is. Karien vervolgde: “Dit gaan we zelf ook doen! Jullie gaan een leuk spel spelen waar het heel belangrijk is dat je goede vragen stelt. In elk tafelgroepje krijgt één leerling een soort hoedje op zijn/haar hoofd met daarop een foto van een voorwerp. Diegene weet niet wat er op zijn/haar hoofd zit, daar gaat diegene achterkomen door ja/nee vragen te stellen aan de rest van het groepje.” Vervolgens deden we het spel even voor, zodat iedereen goed begreep wat de bedoeling was. Verschillende leerlingen kregen hoedjes op met afbeeldingen van bijvoorbeeld een gitaar, een dobber, een zonnebril en een kledinghanger. De leerlingen waren heel enthousiast en elk tafelgroepje deed erg zijn best. Na tien tot vijftien minuten had elke leerling zijn/haar voorwerp geraden en bespraken we dit kort met de hele klas. Welke vragen zorgde er voor dat diegene snel wist wat het was? Wat maakt een vraag bij dit spel dus een goede vraag? Is dit hetzelfde voor een archeoloog die een oud voorwerp heeft opgegraven? Veel leerlingen vertelden hun ideeën en op die manier werd het spel aan archeologie gekoppeld.

Na het spel gingen we verder met het leren stellen van goede vragen. Wij speelden twee echte archeologen die voor het Klokhuis werden geïnterviewd. De leerlingen waren Klokhuis presentatoren en moesten ons goede vragen stellen, zodat kinderen die thuis voor de televisie zitten een duidelijk beeld hebben van wat een archeoloog nou precies is. Elk tafelgroepje kreeg eerst wat tijd om samen een goede vraag te bedenken en die schreven ze dan op. In totaal waren er zes vragen geformuleerd en mochten ze deze één voor één stellen aan de ‘echte’ archeologen. Wij beantwoorden de vragen zo goed mogelijk, dat ging prima. Het waren vooral vragen over het opgraven van voorwerpen en hoe je dat doet.

Het derde en laatste onderdeel van de les was de voorwerpenronde. De leerlingen werden nu echte archeologen en mochten een oud voorwerp dat daadwerkelijk is gevonden door een echte archeoloog gaan onderzoeken. Elk tafelgroepje kreeg een ander voorwerp en samen mochten ze het voorwerp (voorzichtig!) bekijken, aanraken, onderzoeken om te kijken wat het zou kunnen zijn. De tafelgroepjes kregen allemaal een blad met vragen over het voorwerp: ‘Wat denk je dat het is? Waarvoor zou het gebruikt zijn en waarom?’. Het was belangrijk dat ze goed samenwerkten en dat iedereen uit het groepje de kans kreeg om het voorwerp te bekijken.

Als afsluiter herhaalden we nog even kort wat we deze les hadden gedaan. Daarna vertelden we de leerlingen dat zij voor de volgende les allemaal een voorwerp van huis moeten meenemen. Maar dit voorwerp is niet zomaar een voorwerp: het moet een voorwerp zijn waarvan je niet kan zien wat het is. Een voorwerp waarbij andere leerlingen vragen moeten stellen om erachter te komen wat het is.
De leerlingen waren erg enthousiast en hadden nu al zin in de volgende les!🙂

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s