Blog 3: “Dit is een soort grijpertje om luxaflex mee schoon te maken!” (Les 2 + 3)

Les 2

Deze les gingen we aan de slag met het stellen van goede vragen en nadenken over hoe een archeoloog erachter kan komen wat iets is. We begonnen met een leuke werkvorm: de bijenkorf. Veel leerlingen hadden leuke en goede voorwerpen van thuis meegenomen. Voor degenen die het vergeten waren, hadden wij voor (vreemde en onbekende) voorwerpen gezorgd. Alle leerlingen moesten door het klaslokaal lopen met hun voorwerp. Als wij in onze handen klapten, moesten ze stil staan en met degene die naast hun stond een duo vormen. De bedoeling was dat ze erachter moesten komen wat het voorwerp was dat de ander meegenomen had. Dit mocht enkel met ja/nee vragen. Op die manier konden de leerlingen snel merken als iemand sterke vragen stelde, want dan raadden ze het snel. We deden zo’n drie rondes. De leerlingen vonden het spel heel leuk en iedereen deed erg zijn/haar best om erachter te komen wat de ander had meegenomen. Veel voorwerpen werden geraden, maar er zaten ook een aantal spullen bij die niet geraden werden. Zoals een voorwerp om luxaflex mee schoon te maken…

Na dit spel zouden we eigenlijk een deel van de dvd ‘De Archeoloog’ laten zien. Daarin zag je een archeoloog aan het werk en hij legde ook verschillende dingen uit van de wetenschap. Helaas werkte de dvd speler in de klas niet en moesten we dit deel van de les schrappen. Daarnaast zouden er deze middag pieten in de klas langskomen vanwege Sinterklaas, dus was het alleen maar goed om de les wat in te korten. We bespraken met de leerlingen welke vragen zij goed vonden en wie er snel het voorwerp van zijn/haar partner had geraden door middel van goede vragen stellen.

Daarna begonnen we gelijk met de voorwerpenronde. Elk tafelgroepje kreeg weer een oud voorwerp dat door de echte archeoloog is gevonden en zij mochten onderzoeken wat zij dachten wat het zou kunnen zijn. In totaal hadden we zes voorwerpen die we steeds rouleren met de voorwerpenronde. Elk tafelgroepje kreeg dus nu iets anders dan de vorige les. Sommige leerlingen hadden wat meer hulp nodig bij het brainstormen en daar hielpen wij dan ook bij. Het samenwerken ging beter dan de vorige les. De leerlingen wisten nu beter wat de bedoeling was en wilden er echt graag samen uitkomen.

 

Les 3

Dit is de laatste les voor les 4, waarin een échte archeoloog in de klas zal komen. Dit weten de leerlingen en ze zijn daar erg nieuwsgierig naar!
We begonnen deze les met een grote afbeelding van de kano van Pesse (zie hieronder) op het digibord. Dit is een zeer oude, houten kano die is gevonden door een boer toen er een snelweg bij Pesse werd aangelegd. Het is de oudste boot die ooit  is gevonden. We vragen de leerlingen enkel wat zij denken wat dit zou kunnen zijn en waarom. Waar lijkt het op? Waarvan is het gemaakt? Is het iets van nu, of is het al wat ouder? Veel leerlingen denken verschillende dingen. Is het misschien een soort wip van vroeger? Of misschien een soort zeilbootje? Of is het een bak waar je palen in kan leggen? Dan denkt een leerling dat het wel veel op een kano lijkt, omdat het hout helemaal uitgehold is en de vorm heeft van een kano. Meer leerlingen zijn het hiermee eens. We lieten de leerlingen met elkaar in discussie gaan en stelden soms een vraag ter verduidelijking.

8760.jpg

De kano van Pesse

Na het analyseren van de kano van Pesse, lieten we de leerlingen in hun tafelgroepjes vragen bedenken voor de archeoloog. “Overleg met elkaar wat je graag zou willen weten, en schrijf de beste vraag of vragen dan op. Aan het eind gaan we kijken wat iedereen wil weten en maken we een vragenlijst voor de archeoloog.” legde Renée uit. De leerlingen gingen direct aan de slag en meerdere (goede) discussies volgden. Na het discussiëren vertelde elk groepje hun beste vragen en die schreven we op het bord. Aan het eind hadden we een lijst met  12 vragen die de leerlingen graag wilden stellen aan de archeoloog. Deze vragen verschilden enorm. Veel gingen over een voorwerp dat zij hadden gezien tijdens de voorwerpenronde, maar ook veel vragen over het daadwerkelijke onderzoeken van voorwerpen. Opvallende vragen waren: kan je archeoloog worden als je blind bent? En: hoe onderzoek je een voorwerp als het in allemaal stukjes is? De leerlingen hadden heel veel zin om eindelijk een echte archeoloog te ontmoeten!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s