Blog 4: “Wauw juf, is die mevrouw daar een échte archeoloog??” (Les 4)

Het was eindelijk zo ver! Mevrouw dr. Van Londen zat vooraan in de klas toen de leerlingen één voor één binnenliepen na het buitenspelen. Terwijl veel kinderen vol zenuwen (en een grote glimlach) binnenkwamen, dronk ze rustig haar kopje koffie op. Sommige leerlingen kwamen voorzichtig naar mij (Renée) toe en fluisterden: “Juf… is dat de archeoloog?” of “Wauw… Zij is toch een echte?”. Langzaam ging iedereen zitten en werd het stil. Ik legde uit dat we vandaag de allerrrrlaatste archeologie les gingen doen. Én dat dit de les was waarin de archeoloog in de klas zou komen, dus tadaaa.. daar zat ze dan! Mevrouw dr. Van Londen stelde zich voor: “Mijn naam is Heleen en ik ben inderdaad een echte archeoloog. Jullie hebben afgelopen tijd al heel veel geleerd over mijn werk, en vandaag gaan jullie nog meer te weten komen! Wie kan mij eigenlijk goed uitleggen wat een archeoloog nou is?” Veel leerlingen staken direct enthousiast hun vinger in de lucht: ik! ik! ik!! Heleen liet een leerling het uitleggen en vertelde daarna zelf weer. De leerlingen hingen aan haar lippen en wilden heel veel weten.
Eerst vertelde ze vooral over hoe oud voorwerpen zijn die ze gevonden heeft. “Weten jullie nog wat je gister hebt gedaan? Of vorige week? Ja he, dat kunnen we ons nog wel herinneren. Maar weet je ook wat je een jaar geleden hebt gedaan? Dat is al wat lastiger. Nou, moet je nagaan hoe lastig het is als we denken aan honderden – of misschien wel duizenden – jaren geleden! Dat is zo lang geleden, iedereen die toen leefde is al dood en wij kunnen ons daar ook niks van herinneren. Nou uit die tijden vind ik voorwerpen. Dus het is best ingewikkeld om er achter te komen wat iets dan precies is!” Na deze uitleg was het voor veel kinderen al wat duidelijker hoe oud de spullen allemaal wel niet zijn. Zo ook de voorwerpen die zij zelf hebben onderzocht in de afgelopen drie lessen tijdens de voorwerpenronde. Verschillende leerlingen stelden een vraag aan archeoloog Heleen en ze gaf gelijk een kindvriendelijk, maar reuze interessant antwoord. “Nou jongens, wie heeft er bijvoorbeeld wel is van de Romeinse Tijd gehoord?” En hup, daar gingen er weer wat vingers de lucht in.
Toen was het nog tijd voor de vragen die we hadden opgesteld in les 3. Heleen vond het erg leuke en goede vragen en complimenteerde de leerlingen hier mee. Dit wakkerde de vragen nog meer aan, en langzaam kwamen er nog meer vragen naar voren. Archeoloog Heleen nam tijd voor elke vraag en elke leerling.
Na drie kwartier was de les wel aan z’n einde gekomen. Iedereen was een stuk wijzer geworden en de leerlingen hadden een goed beeld gekregen van archeologie. Bij de laatste vraag “Wie van jullie denkt nu… ‘Nou dat wil ik ook wel worden later als ik groot ben!’?” gingen er veel vingers de lucht in. Als mooie afsluiter volgde een applaus voor de archeoloog en blije gezichten bij de leerlingen.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

