Blog 5, Les 4: Zomertijd moet worden afgeschaft!

Les 4        02-12-2013

De laatste les van de lessenserie zomer- en wintertijd ging eindelijk van start na twee keren uit gesteld te worden door omstandigheden. Om de kennis bij de leerlingen terug te halen werd er eerst aan hen gevraagd welke onderwerpen behandeld zijn gedurende de eerste drie lessen. De leerlingen vertelden dat er in de eerste les gekeken werd naar waarom er zomer- en wintertijd is, in de tweede les moesten ze een dag uit hun leven tekenen en daarna werd er een experiment gedaan om de zomertijd en de wintertijd te simuleren. Ten slotte hadden zij in de derde les hun resultaten gepresenteerd.

Vervolgens vertelden we dat deze laatste les een verdiepingsles is. Hiermee wordt bedoeld dat we dieper in de stof gaan kijken om erachter te komen wat de echte reden is achter de zomer- en wintertijd. De les begint met een filmpje waarop te zien is hoe dag en nacht ontstaat en hoe dat veranderd in de zomer en de winter. Na het bekijken van het filmpje vroegen we terug aan de leerlingen of ze begrepen hadden wat er in het filmpje was uitgelegd.

De bedoeling was dat er twee filmpjes aan de leerlingen getoond zouden worden, eentje in het begin en de tweede aan het einde van de les, ter verdieping in het onderwerp zomer- en wintertijd. Maar doordat we de leerlingen daarna wilden laten debatteren over het onderwerp lieten we meteen het andere filmpje ook zien. Het tweede filmpje ging over de reden waarom de zomertijd werd ingevoerd. Na het filmpje werd er weer aan de leerlingen gevraagd of zij hadden begrepen wat er in het filmpje werd verteld vooral doordat er in dit filmpje veel informatie in een korte tijd wordt verteld. Vervolgens werd de stelling aan de klas verteld. De stelling luidde: De zomertijd moet worden afgeschaft. De klas werd in tweeën verdeeld, de ene helft moest voordelen van de zomertijd bedenken en de andere helft nadelen van de zomertijd. De leerlingen kregen 10-15 minuten om in hun groepjes voor-en nadelen te bedenken.

IMG_5887

Nadat de leerlingen genoeg tijd hadden gekregen om het debat voor te bereiden, begon het debat over de bovengenoemde stelling. De leerlingen bleven zitten op hun plek tijdens het debat en konden gaan staan als ze iets wilden zeggen of op een andere leerling wilden reageren. Er waren veel reacties van beide groepen. De leerlingen konden goed op elkaar reageren en waren heel scherp met hun reacties. Het debat zelf duurde ongeveer 20 minuten. Als afsluiting van het debat werd er een algemene conclusie getrokken met de klas. De leerlingen die het eens waren met de stelling mochten gaan staan , vervolgens mochten de leerlingen die tegen de stelling waren gaan staan. Daaruit bleek dat de grote meerderheid van de klas het niet eens was met de stelling. Tot slot moesten de leerlingen een klein toetsje maken als evaluatie van ons inhoudelijk doel. Deze toets is ons evaluatie formulier voor het inhoudelijke doel. Hiermee wordt de leeropbrengst van de behandelde lessenserie gemeten. De toets bestond uit 6 vragen en ging over alles wat we in de lessenserie hadden behandeld.

IMG_5893 IMG_5894

We kunnen terugkijken op een succesvolle lessenserie over het onderwerp zomer- en wintertijd. Aan het einde van de les kwam een leerling zelfs naar ons toe met de vraag wat de volgende lessenserie gaat worden. De kinderen hebben duidelijk genoten van de lessenserie en willen graag meer leren over dergelijke thema’s.

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: