Het begin van onze lessenserie!

Het begin van het nieuwe schooljaar, dit hield ook in het begin van een nieuwe onderzoeksopdracht. Met kriebels in onze buik, want er waren nieuwe groepen. Nieuw schooljaar, nieuwe scholengemeenschap. Dit gold echter niet voor Laura en voor mij: wij hebben afgelopen jaar ook bij Espritscholengemeenschap gezeten en hebben Freddie ervan weten te overtuigen dat dit de beste scholengemeenschap was. Maar nu weer even ter zake: de universiteit liet er geen gras over groeien, waardoor er in de eerste les al besloten werd waar de volgende ULP opdracht over moest gaan. Het onderwerp werd Smaken en Geuren.

Het begin was iets minder snel dan verwacht, want voor het gesprek met de wetenschapper kon steeds maar geen afspraak worden gemaakt. Dus onze eerste deadline was helaas niet gehaald. Tot ons grote geluk was daar dan eindelijk het langverwachte gesprek met de wetenschapper, die het voor ons een allemaal een stuk makkelijker zou moeten maken. Het gesprek was iets minder duidelijk dan we hadden gehoopt, maar we hebben er uiteindelijk toch best wat aan overgehouden! Zo vertelde hij ons over een experimentje met een antiflu snoepje wat met de neus dicht moet worden geproefd, wat in onze lessenserie zal terugkeren. De rest van wat hij heeft uitgelegd was erg leerzaam, maar niet bruikbaar voor onze lessenserie.

Na het gesprek met de Wetenschapper, wat op Science Park plaatsvond, waren wij helemaal geïnspireerd door de omgeving en zijn wij begonnen met typen. Input kwam vanuit elke hoek. Zo werd het woord smaakstoffen meteen geassocieerd met aspartaam, een begrip dat ook vaak langskomt bij de vragen van de slimste mens en op de blikjes Cola Light van Romee. Na genoeg informatie te hebben verzameld gingen wij verder naar les twee, waar geurstoffen centraal stonden. Het eerste wat in de gedachte van Freddie opkwam was de geur van de Axe deodorant en hoe het ‘axe-effect’ al jaren bij hem werkt. En verdere persoonlijke anekdotes werden aangehaald. Les drie zou gaan over het proeven met de ogen, Laura vertelde ons over de verzameling kleurstoffen die zij thuis heeft en hoe zij als kind groene cake en blauwe aardappelpuree maakte, dit bracht ons op een idee. Wij deelden namelijk allemaal de afkeer tegen groene ketchup. Als kind zag er niet uit zoals het eruit moest zien en dus was het vies. Die invloed die kleur had, wilden wij dus heel graag meenemen in onze lessenserie.

De manier hoe er soms wordt gegeten en de gebrekkige kennis die onze maatschappij heeft, is schrikbarend. Wij willen dat de leerlingen bewust worden gemaakt dat er sprake is van een maatschappelijk probleem. Jamie Oliver probeert scholen in Amerika hier ook bewust van te maken. Kijk hier de schokkende beelden van kinderen die niet eens tomaten herkennen.

Door deze kennis over te brengen aan de kinderen, hopen we ze bewust te maken van de invloeden van geur, zicht en smaak. Ook willen we ze er op attenderen dat iets wat gezond klinkt, niet altijd gezond is. Als laatste willen we ze laten zien dat proeven dus niet alleen bestaat uit het eten van een stukje van iets, maar dat dit door andere factoren ook beïnvloed wordt. We hebben met z’n drieën het volste vertrouwen dat dit volgende week gaat lukken en hebben er ontzettend veel zin in!

Freddie, Romee en Laura

UPvA jaar 2

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: