Blog 6: Terugblik op lessenserie omtrent Diepzee

Lieve Lezers,

De allerlaatste blog alweer. De tijd gaat zo snel. Het is nu een aantal weken geleden dat wij onze laatste les van de serie hebben gegeven. In deze weken hebben wij onze lessen geëvalueerd en op basis van die evaluatie kunnen we u, als leerkracht, enkele punten meegeven waar u rekening mee moet houden. Daarnaast benoemen wij verbeterpunten voor onze lessenserie.

Eerst de punten waar rekening mee gehouden moet worden in deze lessenserie. Ten eerste: het onderzoeksniveau van uw leerlingen. Hebben uw leerlingen weinig ervaring met onderzoekjes doen, zoals de leerlingen uit onze klas, zult u meer aandacht moeten besteden aan de onderzoeksvaardigheden die aan bod komen, dan wanneer uw klas al ervaring heeft met bepaalde onderzoeksvaardigheden.
              Verder moet u uw planning (en daarmee ook uw organisatie) in de gaten blijven houden. Sommige aspecten van de lessenserie duren vrij lang en hier moet u dan ook lang voor uittrekken, wil de stof beklijven bij de leerlingen. Daarnaast is organisatie bij elke les belangrijk, maar bij ons school hier ook nog een verbeterpuntje in.

Het eerste verbeterpunt is dan ook het uitvoeren van de experimenten in kleinere groepjes doen. Op deze manier zullen de leerlingen meer betrokken zijn bij de proefjes en zal de stof waarschijnlijk beter beklijven. Dit geldt voor zowel het bespreken, als het uitvoeren van de experimenten. Met zijn achten om een bak water met knikkers, blijkt toch te veel om elk kind te kunnen motiveren. Hierbij kunt u er natuurlijk ook voor kiezen om een deel van de groep een experiment te laten uitvoeren en de andere leerlingen ander werk te laten doen, waardoor u al uw aandacht kunt schenken aan het experiment in een klein groepje.

De inhoud van de lessenserie zelf sloot goed aan bij het niveau van de leerlingen. Wel was er geen één leerling die tijdens de evaluatie het gebrek aan licht in de diepzee in verband bracht met gebrek aan voedsel voor mensen in de diepzee. Hier kan bij het tuinkersexperiment meer aandacht aan besteedt worden. Leerlingen vonden het leuk om te doen, maar hebben het blijkbaar niet in verband gebracht met de diepzee en het leven daar. Of in ieder geval niet alle leerlingen. Dat is een inhoudsdoel waar meer aandacht aan besteed kan worden. Anderzijds moet er misschien gekeken worden naar de haalbaarheid van dit leerdoel. Wellicht is het te hoog ingeschat dat de leerlingen dit verband kunnen leggen en zal het leerdoel iets naar beneden bijgesteld moeten worden. 

Dit waren enkele verbeterpunten, maar over het algemeen was het een leuke lessenserie met goede leeropbrengsten. Wij hebben als docenten een leuke vier lessen achter de rug met enthousiaste leerlingen en wij kunnen deze lessenserie aan elke docent aanraden!

Veel plezier!

Julia en Pauline

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: