Blog 5, les 5: Beoordelen van het nieuws

Deze laatste les mogen de leerlingen hun resultaten showen. We zijn benieuwd naar wat de leerlingen ons te vertellen hebben. Alvorens de presentaties mogen de leerlingen nog de puntjes op de i zetten. Achter de computer, op de gang, op de trap, in de klas. Overal zijn leerlingen aan het oefenen en voorbereiden. Na de pauze gaan we beginnen. We hebben nog een ingewikkeld beoordelingssysteem bedacht. Groepje 1 gaat beginnen met presenteren. Groepje 2 zal dan met een beoordelingsformulier de presentatie beoordelen aan de hand van criteria die door de leerlingen zelf zijn opgesteld. De rest van de groepjes gaat na de presentatie overleggen over tips en tops en schrijven deze op post-its die op een poster worden geplakt. Op deze manier zijn alle leerlingen betrokken tijdens de presentatie en leren ze feedback te geven.

De presentaties zijn erg verschillend; powerpoints, posters, proefjes laten zien en toneelstukjes. Alles komt voorbij. Maar ook qua inhoud zijn er verschillen zichtbaar, de ene presentatie duurt één minuut en het andere groepje staat 5 minuten voor de klas. Het groepje van de bak met zand en aarde (zie vorige blog), doen alsof ze het nieuws voorlezen. Daarbij hebben ze de bakken met de voorwerpen erin bewaard en laten deze zien. En dan hebben ze ook nog informatie opgezocht op het internet en presenteren dit aan de hand van een powerpoint.

Na alle presentaties vragen we de leerlingen wat ze van het gehele project vonden. Veel leerlingen zeggen dat ze het leuk en interessant vonden en dat ze veel hebben geleerd. Er zijn ook kritiekpuntjes zoals te weinig tijd en een te moeilijk onderwerp. Dit kunnen we meenemen voor het volgende project. Wie weet hoe dat eruit zal zien. In ieder geval nog weer beter want we hebben veel van dit project geleerd zowel inhoudelijk, didactisch als organisatorisch. Belangrijkste puntjes om volgende keer mee te nemen zijn: enthousiasme overbrengen, aandacht besteden aan samenwerking, meer tijd nemen en inhoudelijk de leerlingen uitdagen.

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: