Blog 6: Evaluatie van de lessenserie

Aan al het leuks komt een eind, want na vier lessen was de lessenserie alweer afgelopen. Er moest natuurlijk nog wel gekeken worden of alle leerdoelen waren behaald!

Dit is gedaan door middel van de logboeken die de leerlingen gedurende de lessenserie bijhielden. Na elke les schreven ze op wat ze allemaal geleerd hadden. Aan de hand van ons evaluatie-instrument konden we meten of de inhoudelijke leerdoelen en de onderzoeksleerdoelen waren behaald. Uiteindelijk hebben de leerlingen gemiddeld 82,29% van alle leerdoelen behaald. Dat zijn afgerond bijna 6,6 van de 8 leerdoelen per leerling en dat is meer dan wij van tevoren gedacht hadden. We zijn dan ook heel trots op de leerlingen en dit resultaat. Vooral omdat het voor deze leerlingen de eerste keer was dat ze werkten volgens het onderzoekend en ontwerpend leren.

Natuurlijk hebben we wel wat punten van verbetering ontdekt. Er viel bijvoorbeeld op dat de wat zwakkere leerlingen een stuk lager scoorden dan de sterke leerlingen. In het vervolg is het van belang dat er bij de indeling van de groepjes goed wordt gelet op de verschillende niveaus zodat leerlingen zich aan elkaar op kunnen trekken.

Bovendien scoorden leerlingen veel hoger bij de inhoudelijke leerdoelen dan bij de onderzoeksleerdoelen. In de verbeterde lessenserie wordt er elke les nog eens goed uitgelegd wat een hypothese, onderzoeksvraag en conclusie zijn en hoe leerlingen dit kunnen formuleren.

Ook kon de vraagstelling in het logboek veel concreter. Doordat er nu hele open en algemene vragen werden gesteld, wisten leerlingen vaak niet zo goed wat ze op moesten schrijven. Door concrete vragen in het logboek, wordt het voor leerlingen veel duidelijker en is achteraf ook beter te testen of de leerlingen alles snapten.

Qua uitvoering van de lessenserie valt ook het een en ander te verbeteren. Zo begonnen de lessen vaak met het bekijken van een filmpje. Maar hierdoor worden de leerlingen al voor een groot deel een bepaalde richting opgestuurd. De reden hiervoor was dat OOL nog nieuw was voor deze klas. Maar ze hadden misschien iets m eer vrijheid aangekund. Door meer te werken vanuit de vragen van leerlingen, wordt er beter lesgegeven volgens de didactiek van het onderzoekend en ontwerpend leren.

Al met al vinden wij dat de lessenserie geslaagd is en wij kregen sterk het gevoel dat de leerlingen dit ook vonden!

foto (16)

Groeten Marco, Elsa & Jessica

UPvA Jaar 2

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: