Blog 6: terugblik

De evaluatie!

Alle lessen zijn uitgevoerd! Maar daarmee was ons onderzoek nog niet afgerond. We wilden natuurlijk weten in hoeverre onze leerdoelen van de lessenserie zijn behaald. Dit hebben wij onderzocht aan de hand van een evaluatie-instrument. Ons evaluatie-instrument bestond uit een pre- en posttest van tekeningen van alle leerlingen. Omdat wij de lessenserie aan kleuters gaven, leek dit ons een goede manier om echt naar hun leeropbrengst te kijken. We vroegen de leerlingen een sloot te tekenen met zo veel mogelijk waterbeestjes hierin.

We hebben van te voren een inhoudsdoel en een onderzoeksvaardigheden doel voor de leerlingen opgesteld. Ons inhoudsdoel luidde: De leerlingen kunnen minstens vijf verschillende dieren tekenen en benoemen die in de sloot leven (grote biodiversiteit). Daarnaast hebben we een onderzoeksvaardigheden doel opgesteld: De leerlingen kunnen vier details opmerken en reproduceren van een waterbeestje.

Achteraf is gebleken dat deze doelen voor de leerlingen te hoog zijn gesteld. Het bleek toch dat kleuters veel moeite hebben met het verkrijgen van kennis binnen zo’n korte tijd. Kleuters zijn hele jonge leerlingen die het lastig vinden om nieuwe stof te onthouden. Het was bijvoorbeeld een lastige stap voor de leerlingen om in één week alle aangereikte namen van de verschillende diertjes te onthouden en deze verschillende diertjes in hun tekening te verwerken.

Wel is het goed om te kijken naar de lessenserie zelf. Wat hadden wij beter kunnen doen om de leerlingen toch betere resultaten te laten boeken in de leerdoelen? Het bleek voor de leerlingen namelijk moeilijk te zijn om een tekening te maken van hun waarnemingen. De kleuters kregen een wit A4papier om hun diertje te tekenen. De leerlingen raken verdwaald in dit grote vel. Als er een kleiner vel papier gegeven zou worden dan kunnen de leerlingen waarschijnlijk makkelijker tekenen. Ook zou je tijdens de lessen meer moeten oefenen met tekeningen maken van je waarnemingen. Daarnaast kan er buiten de lessenserie om meer aandacht worden besteed aan de tekenvaardigheden van de leerlingen.

Voor ons was het een geslaagd onderzoek en een geslaagde lessenserie. Wijzelf en de leerlingen hebben hier veel van geleerd. We hadden daarnaast een fijne samenwerking. Ook tijdens de lessen zelf was dit terug te zien. We zijn erg tevreden over het eindresultaat.

Mare en Sharon 

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: