Blogbericht 5 – Lessenserie de maan – Ilse en Melany

Les 4  19/11/2013

De laatste les zit er al weer op! In deze laatste les hebben de leerlingen hun resultaten gepresenteerd aan de hand van een poster. Er werden groepjes gemaakt van vier leerlingen en per groepje ontvingen ze een groot vel papier. Op dit vel papier mochten zij alles tekenen of plakken wat zij hadden geleerd en gedaan in de afgelopen lessen. Wanneer ze al wat dingen konden schrijven mochten ze dit natuurlijk ook doen! Vervolgens gingen de leerlingen druk in de weer met lijm, stiften, gekleurd papier en kleurpotloden. Het ene groepje was heel goed de taken aan het verdelen waar in een ander groepje de leerlingen zonder overleg hun bijdragen deden aan de poster. Bij de meeste groepjes verliep dit prima op een paar kleine discussies na. Door deze discussies werd er nog wel even extra aandacht besteed aan het aspect samenwerken. Uiteindelijk zijn alle posters afgemaakt en mochten de leerlingen daadwerkelijk de resultaten aan elkaar presenteren. Per groepje voerde één leerling het woord om te vertellen wat er allemaal te zien is op hun gemaakte poster, want dit is namelijk niet altijd even duidelijk in groep 3! Vervolgens vertelde de leerling ook wat ze de afgelopen lessen hadden geleerd en ‘geconcludeerd’. Wanneer de rest van het groepje nog wat aan te vullen had was daar natuurlijk ruimte voor. Uit het presenteren van de resultaten is wel gebleken dat de leerlingen de meest belangrijke informatie over de maan hebben onthouden en dit  kunnen navertellen. Ze weten nu dus allemaal dat de maan zelf geen licht geeft, maar dat de zon de maan verlicht en de maan dat licht weerkaatst. Ook hebben ze geleerd dat de grootte van de kraters wordt bepaald door de vaart die de meteoriet maakt en de grootte van de meteoriet.

Na het presenteren hebben de leerlingen als verdieping op dit onderwerp nog twee filmpjes gezien. Het eerste filmpje was een filmpje van klokhuis waarin werd uitgelegd hoe het werkt dat je soms een volle en soms een halve maan ziet. Na het zien van het filmpje hebben we verschillende leerlingen gevraagd om te vertellen wat hen opviel in het filmpje en wat ze hebben onthouden, zodat het nog eens werd herhaald en de leerlingen die het misschien lastig vonden of niet goed opletten het alsnog meekregen. Vervolgens hebben we nog één filmpje laten zien van een echte kraterinslag op de aarde. De leerlingen vonden dit erg speciaal en vonden het lijken op een vallende ster. Daar hebben we op ingehaakt en verteld dat een vallende ster niet echt een ster is die uit de hemel komt vallen, maar een stuk gesteente uit de ruimte dat verbrand wanneer het de dampkring raakt.

Ten slotte hebben we de leerlingen gevraagd hoe zij de afgelopen weken hebben ervaren. Hierop reageerden ze allemaal met: ‘LEEEEEEUUUUUK!!’ wat natuurlijk erg positief is! Ook mochten er een paar leerlingen vertellen wat zij het leukst of meest interessant vonden. Hierop waren erg gevarieerde reacties. Verder hebben we ze uitgelegd dat de thematafel nog een tijdje zal blijven staan zodat ze nog meer over de maan kunnen lezen of bekijken.

Ilse en ik hebben hierbij vastgesteld dat het een zeer geslaagde lessenserie is geweest en we vonden het heel leuk om uit te voeren!

 

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: