Blog 2. Les 1: Mandique

Allereerst moest er nog iemand voorgesteld worden aan de klas: Monique. De leerlingen kenden haar natuurlijk al van het interview, maar wij vonden het handig om het nog een keer te vertellen.
Er werd gelijk geroepen: Joepie! Nu zijn jullie ‘Mandique’. De leerlingen waren gelijk al erg enthousiast. We vertelden de leerlingen dat we het de komende 4 lessen wilden gaan hebben over Smaken & Proeven en dat het ook heel erg aan hen zou liggen wat we precies zouden gaan doen.

Nadat Monique voorgesteld was en de leerlingen wisten wat we ongeveer wilden gaan doen, mochten zij eindelijk gaan aanrommelen met de producten die op tafel lagen. Dit waren oplossingen van de vijf basissmaken, maar ook producten die de vijf basissmaken bevatten. De leerlingen vonden het ontzettend leuk om alles te proeven en deden dit ook. Wel waren zij erg veel bezig met het verdelen van de snoepjes, chips en andere lekkere dingen en waren zo minder aan het praten over wat zij proefden dan wij hoopten.

De leerlingen hadden wat aangerommeld en we voerden een gesprek over wat de leerlingen geproefd hadden, wat voor smaken zij kenden en wat voor vragen ze hadden: wij gingen door op het opstellen van onderzoeksvragen. Dit nam erg veel tijd in beslag en de leerlingen waren ontzettend druk en onrustig. Het Onderzoekend en Ontwerpend leren was voor hen iets wat zij niet goed kenden en daardoor was de structuur voor hen anders waardoor zij onrustig werden. Dit bleef heel de les zo. Ook toen wij verder gingen met de Smakenproef.

Het doel van de eerste les was om de leerlingen de basissmaken zout, zoet, zuur en bitter aan te leren aan de hand van de Smakenproef. Al snel bleek dat dit niet in één les zou lukken. We maakten samen de keuze om deze proef elke les te herhalen zodat de leerlingen de basissmaken echt goed zouden kennen. Dit vonden wij erg belangrijk omdat we hier dan dieper op in zouden kunnen gaan met volgende proeven en lessen, maar ook omdat dit een erg belangrijk doel is van de lessenserie.blog3

Een ander doel van de eerste les was het leren van de vaardigheden van rapporteren. Deze zijn voor de rest van de lessenserie ook van belang. We hebben een poster gemaakt en dit heel duidelijk uitgelegd.

We konden in deze les veel minder doen dan wij hadden gehoopt, omdat de leerlingen erg onrustig waren en zij heel veel structuur en duidelijkheid nodig hadden die wij hen daarom ook wilden geven.  De leerlingen vonden het ook erg onrustig en willen het de volgende keer beter doen. Ook willen zij beter samenwerken omdat dat nu niet overal helemaal goed ging.
Er is niet veel aan bod gekomen in de les, maar we hebben wel geprobeerd de belangrijkste dingen zoals de Smakenproef en het rapporteren in het dagboekje duidelijk over te brengen omdat dit ook voor de volgende lessen belangrijk is!

blog 4

De onderzoeksvraag die de leerlingen de volgende keer willen beantwoorden is: ‘Wat voor smaak proef je als je alles wat we vandaag geproefd hebben bij elkaar gooit?’
Dit gaan wij de volgende keer dus verwerken in de les!

 

                               Monique Meij & Mandy Noordzij

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: