Blog 3. Les 2: alles door elkaar & Umami

Allereerst begonnen we les twee met een terugblik op de eerste les die ontzettend rommelig was. De leerlingen zeiden dit zelf ook meteen en wilden het deze keer veel beter doen. Daarom hebben we met de leerlingen regels opgesteld en deze goed nageleefd zodat deze les wat rustiger zou verlopen…

We zijn begonnen met de Smakenproef en het stap voor stap benoemen wat de leerlingenop moesten schrijven in hun dagboekje. Dit ging eigenlijk al stukken beter dan de vorige les.
blog5

Als tweede hebben we besproken wat de onderzoeksvraag van de leerlingen ook alweer was; ‘Wat voor smaak proef je als je alles wat we vandaag geproefd hebben bij elkaar gooit?’. Dit zijn we toen ook gaan doen. De leerlingen kregen vragen bij deze proef en gingen aan de slag. Het mengsel wat met een staafmixer door elkaar gemixt was moesten de leerlingen via alle zintuigen omschrijven; hoe ruikt het? Hoe voelt het? Hoe ziet het eruit? Wat hoor je? En natuurlijk.. hoe proeft het?

Deze vragen van de proef werden kort besproken en daarna werd de smaak ‘umami’ in een proefje aangeboden. Dit vonden de leerlingen ontzettend leuk. Er was één meisje die dit al kende, maar de rest vond het erg leuk en spannend hoe dit zou smaken.blog7

Ook werden de vragen van de ‘umami-proef’ besproken en daarna vroegen we de leerlingen of zij nog nieuwe onderzoeksvragen bedacht hadden. Wij hoopten door de vragen die wij hadden gesteld met betrekking tot de zintuigen, dat zij hier verder op door wilden gaan. Dit gebeurde hela as niet helemaal. De leerlingen bleven hangen op het proeven en wilden daar nog veel meer van weten. Uiteindelijk hebben we geprobeerd wat aan te sturen op het bakken van koekjes waarbij alle smaken in verwerkt zouden kunnen worden. De leerlingen kwamen eerst met het idee om de verschillende smaken in melk te stoppen en dan met elkaar te vergelijken. Wij vroegen of ze dat echt het allerleukste zouden vinden om te proeven en toen bedacht iemand dat we ook een taart konden bakken waarvan we dan delen moesten maken met verschillende smaken. Dit was een leuk idee en de leerlingen waren enthousiast, maar een taart bakken zou wel heel veel tijd kosten. Wij stuurden er zo op aan dat dit koekjes werden.
Verder wilden zij nog iets weten over het proeven als je verkouden bent. Dit onderwerp werd besproken omdat een jongen hiermee kwam die zelf verkouden was en dus minder proefde.

De regels hebben zeker geholpen! We merkten een ontzettend groot verschil met de vorige les. Wij hebben samen ook duidelijkere afspraken gemaakt over hoe wij het beter aan konden pakken en dit heeft zeker ook een groot voordeel gehad voor de leerlingen. Het ging erg goed en de leerlingen vonden het zelf ook veel beter en leuker gaan. Ook vonden zij dat de samenwerking tussen hen in de groepjes veel beter is gegaan en dat vonden wij ook erg belangrijk omdat zij dit soms erg lastig vinden.
blog6

Kortom: een veel betere les dan de vorige keer waarin de leerlingen veel meer hebben kunnen leren.

Monique Meij & Mandy Noordzij

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: