Hoe verzamelen vissen hun voedsel in de diepzee?

Het onderwerp van de derde les over de diepzee is voedsel. De kinderen gaan in deze les leren hoe vissen voedsel verzamelen in de diepzee en zullen ook leren welke aanpassingen vissen daarvoor nodig hebben. Verder zullen de kinderen hun eigen proef kritisch leren evalueren. De les begon met het bespreken wat we in de vorige lessen hebben gedaan. Er is besproken wat er de afgelopen lessen gedaan is en wat er geleerd is. Het viel ons gelijk op dat de term hypothese niet goed is blijven hangen maar wel dat de eindconclusie van de vorige les goed is onthouden. Na het ophalen van de voorkennis is de nieuwe les geïntroduceerd en hebben wij de kinderen verteld wat we deze les gingen doen. De hoofdvraag waar het in deze les omgaat is: Hoe verzamelen vissen hun voedsel in de diepzee?

Eerst hebben we met de kinderen besproken wat ze al wisten over voedsel in de diepzee. Het bleek dat het voor de meeste kinderen moeilijk was om de door hun gevonden aanpassingen in de vorige lessen te koppelen aan de manieren waarop vissen hun voedsel kunnen verkrijgen. Nadat we de instructie hadden gegeven hebben we uitgelegd wat we voor proefje gingen doen. In het proefje kreeg een deel van de klas een blinddoek op waarmee zij door het lokaal bepaalde voorwerpen moesten zoeken die wij hadden neergelegd. De rest van de klas moest observeren wat met deze kinderen gebeurde en dit noteren.

Nadat we een deel van de klas een blinddoek hadden omgedaan ontstond er een behoorlijke chaos. Qua klassenmanagement had het op dit punt van onze kant wel wat beter georganiseerd gemoeten. Het doel van het proefje was om kinderen op het idee te brengen voor aanpassingen die vissen nodig hebben om voedsel te vinden in de diepzee. Na afloop van het proefje bleek dat we in deze opzet geslaagd waren.

Na het proefje gingen de kinderen hard aan de slag met de werkbladen. Zij wisten veel en konden ook aanpassingen noemen die hoorden bij de vissen. Nadat we de les geëvalueerd hadden vertelden we dat we de volgende les gingen doen.

Vragenlijst

De kinderen gaan in de laatste les een vis knutselen waarin alle aanpassingen terug moeten komen die zij bedacht hebben in de afgelopen lessen. Verder zal de hele lessenserie geëvalueerd worden en zullen de kinderen een korte vragenlijst invullen om hun kennis te toetsen zodat wij onze lesdoelen goed kunnen evalueren. Tot het volgende blogbericht!

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: