Is het in de diepzee donker of licht?

Is het in de diepzee donker of licht? Dit is de vraag waar de kinderen van groep 7a van de Slootermeerschool achter moesten zien te komen in de eerste les van de lessenserie over de Diepzee. De lessen zijn opgebouwd volgens een vast patroon. Er is elke les een klassikale introductie waarbij het onderwerp van de les naar voren komt. Vervolgens moeten de kinderen een proefje verzinnen waarmee zij de onderzoeksvraag van de les moeten onderzoeken. Nadat het proefje uitgevoerd is, is er een klassikale terugkoppeling waarin het proefje uitgebreid besproken wordt.

De eerste les draaide dus om het principe donker en licht in de diepzee. Aangezien dit de eerste les was van de lessenserie begonnen wij de les met het introduceren van de probleemstelling aan de hand van een filmpje van Finding Nemo, Nemo wilt graag naar de diepzee maar heeft geen idee wat hij daar voor nodig heeft en hoe hij daar het beste kan leven. De kinderen moeten hem daar bij helpen en als het goed hebben de kinderen aan het einde van de lessenserie genoeg aanpassingen bedacht per les waardoor Nemo in de diepzee kan leven. De kinderen reageerden enthousiast op de introductie, of dit nou kwam door de bakken met water en alle materialen die in de klas stonden of door het onderwerp zelf weten wij niet maar we waren wel blij dat we de aandacht van de kinderen te pakken hadden.

Na het introduceren van de probleemstelling vertelden wij de kinderen dat de eerste les draaide om de vraag: is het in de diepzee donker of licht? We begonnen met het testen en activeren van de voorkennis bij de kinderen. Het bleek al snel dat de kinderen wisten dat het donker is in de diepzee maar zij allemaal geen idee hadden waardoor dit eigenlijk komt , iets wat ook al uit het vooronderzoek bleek. Onze vermoedens werden dus hierbij bevestigd. De kinderen luisterden erg goed tijdens de klassikale introductie en waren ook zeer geboeid.

Na de klassikale introductie werd de kinderen verteld dat zij een proefje moeten bedenken waarbij de hoofdvraag van deze les onderzocht werd. Zij hadden hiervoor verschillende materialen tot hun beschikking. Zij moeten voordat ze het proefje beginnen precies opschrijven wat zij gaan doen op een werkblad dat wij hebben gemaakt. Op het moment dat de kinderen het proefje mochten doen veranderde de stemming in de klas. Waar de kinderen eerst gestructureerd en goed luisterden naar de instructies werd het nu een enorme chaos. In het vooronderzoek gaven wij al aan dat het een hele drukke klas die heel veel structuur nodig heeft. Tijdens een proefje is er natuurlijk minder structuur, iets waar de leerlingen heel veel moeite mee hebben. Nadat de gemoederen iets bedaard waren en de kinderen rustiger aan het werk gingen bleek wel dat zij toch wel goed bezig waren geweest. De kinderen hadden goede proefjes bedacht waar uit al snel duidelijk werd dat zij de opdracht helemaal begrepen hadden.
In de klassikale nabespreking waren de kinderen enthousiast over het proefje dat zij gedaan hadden. Ze wilden allemaal heel graag vertellen wat zij gedaan hadden en wij hebben hun dus hierin ook zoveel mogelijk de ruimte gegeven. De kinderen hadden bedacht dat zij koffie in de bak met water lieten vallen en toen gingen roeren om vervolgens te bekijken met een lampje of er nog licht door heen kwam. Dit bleek niet het geval en dus concludeerden zij dat het in de diepzee donker moest zijn. Aan de hand hiervan kwamen zij ook met verschillende aanpassingen voor hun vis. De kinderen hadden hard (maar chaotisch) gewerkt en keken uit naar les 2. Tot het volgende blogbericht!
Nemo diepzee

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: