Is het in de diepzee warm of koud?


De hoofdvraag van de tweede les waar de kinderen zich mee bezig gingen houden is: is het in de diepzee warm of koud? De les is volgens het in de vorige blog beschreven structuur opgebouwd. We beginnen de les met het ophalen van de kennis die in de vorige les is opgedaan. De kinderen noemen zaken die besproken zijn in de les en wij noteren deze op het bord aan de hand van een woordweb. Op deze manier is er dus een woordweb ontstaan over de diepzee met het donker/licht als focus.

Woordweb

Tevens zijn de aanpassingen besproken die de kinderen bedacht hebben voor hun vis. Nadat het woordweb af was werd het onderwerp van de tweede les geïntroduceerd. Het onderwerp van de tweede les is de temperatuur in de diepzee. Aan het eind van deze les weten de kinderen waarom het in de diepzee kouder is dan boven in de zee en weten de kinderen welke aanpassingen vissen daarvoor nodig hebben. Verder leren de kinderen om een hypothese te stellen leren zij om een onderzoekje te bedenken en goed de stappen te noteren die daar bij horen.
De les start met de uitleg van de term hypothese. Wij schrijven op het bord de term met bijbehorende betekenis zodat de kinderen weten wat er mee bedoeld wordt. De term hypothese is nodig om het werkblad goed in te vullen. Nadat de term hypothese besproken is vertellen wij de kinderen dat zij een proefje moeten gaan doen waarbij zij er achter moeten komen of het in de diepzee warm of koud is. Er zijn verschillende materialen beschikbaar voor het proefje, dit zijn ijsblokjes, lampjes,

een bak met water en koffieprut. Voor de rest mogen de kinderen alles gebruiken wat in hun opkomt. De kinderen moeten met deze materialen een proefje bedenken waarmee zij kunnen laten zien of het in de diepzee warm of koud is. Voordat zij het proefje bedenken moeten zij op de werkbladen de vragen invullen, ze moeten onder andere een hypothese stellen en hun onderzoek nauwkeurig beschrijven. De kinderen moeten na afloop van het proefje ook nauwkeurig beschrijven wat er gebeurde.

De kinderen hebben deze les hard gewerkt. Net als in het vorige proefje was het moeilijk om gestructureerd en rustig te werk te gaan maar er waren veel goede proefjes uitgevoerd. Opvallend was dat alle kinderen dezelfde materialen gebruikte. Dit waren ook de materialen die leidde tot een goed antwoord op de hoofdvraag. Er was een groepje die alle materialen gebruikten die zij tot hun beschikking hadden. Je moet hierbij denken aan ook echt alles, inclusief pennen, potloden en linialen. Dit was een groepje dat niet zo serieus hadden gewerkt en dus ook een minder goed eindresultaat had dan de rest van de klas.

In de nabespreking van het proefje kwam naar voren dat de kinderen het moeilijk vonden om goed te voelen of het in de bak met water beneden (de diepzee) warmer was dan boven in de bak (boven in de zee). Echter, wisten zij allemaal wel dat het in de diepzee kouder was dan boven in de zee. Er was een leerling die precies kon beredeneren waarom dit zo was. Dat groepje had een ijsblokje in een bak met warm water gedaan, zij vertelden dat ze het koude water uit het ijsblokje zagen smelten en naar beneden zagen zakken. Het groepje wist, uitgezonderd van die ene leerling niet zo goed waarom dit gebeurde en konden niet goed concluderen dat het daarom in de diepzee kouder was dan boven in de zee. Verder hebben we met de kinderen de aanpassingen besproken die zij voor hun vis hebben bedacht. Na de les geëvalueerd te hebben met de kinderen hebben wij alvast het onderwerp van de volgende les benoemd: dit is voedsel. Tot het volgende blogbericht!

Vorige bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: