Music was my first love: De evaluatie

Hoi Muziekliefhebbers😀

Dit is alweer de allerlaatste post wat betreft deze lessenserie. Nadat je een lessenserie hebt geschreven, ga je die natuurlijk uitvoeren. Dan is het daarna weer belangrijk om ook te evalueren. Anders is het niet mogelijk om iets te zeggen over het nut van de lessenserie. Aangezien het onderzoek doen ook een wetenschappelijke inslag heeft, moet er ook op een wetenschappelijk verantwoorde manier worden geëvalueerd. Dit hebben we gedaan door twee evaluatie instrumenten te schrijven.

Deze twee evaluatie instrumenten bestreken een inhoudelijke doel en een onderzoeksvaardigheden doel. Bij de evaluatie instrumenten hoorde een vragenlijst van een aantal vragen. Die werd door de kinderen ingevuld.  Hieronder zullen we kort de resultaten van de evaluatie bespreken.

Inhoudelijk doel

Het inhoudelijke doel dat werd geëvalueerd was deze: Aan het einde van de lessenserie kunnen de kinderen twee muzikale kenmerken noemen van vrolijke en droevige muziek. Dit doel werd geëvalueerd door twee vragen. Bij de eerste vraag moesten kinderen uit een stukje tekst halen of het beschreven muziekstuk vrolijk of droevig was. Bij de tweede vraag moesten de leerlingen twee kenmerken opschrijven van een muziekstuk dat op een verjaardag wordt gespeeld. Helaas bleken de vragen onduidelijk te zijn of gaven de kinderen onvolledige antwoorden zonder uitleg. Hierdoor is het niet goed mogelijk geweest om iets te zeggen over het al dan niet behalen van het doel. Jammer…

Onderzoeksvaardigheden doel

Het onderzoeksvaardigheden doel was: De leerlingen kunnen een onderzoekbare vraag stellen. De vragen die hierbij hoorden bleken bij het nakijken van de ingevulde vragenlijsten grammaticaal niet goed. Eén van de vragen was bijvoorbeeld: Kun je bij dit verhaal een onderzoekbare vraag bedenken? Veel kinderen antwoordden gewoon met nee of ja. Dit draagt niet bij tot het trekken van een conclusie, maar is wel grammaticaal correct. De andere twee vragen bleken onduidelijk of grammaticaal voor meer uitleggen vatbaar.

Al met al bleek ons evaluatie instrument niet heel erg goed in elkaar te zitten. We konden aan de hand hiervan geen sluitende conclusie trekken over de kwaliteit van onze lessenserie. Maar wat zegt ons gevoel?

Ons gevoel zegt dat de lessenserie toch best goed was. De kinderen hebben kennisgemaakt met onderzoek doen. De kinderen hebben geleerd als een onderzoeksgroep samen te werken. De kinderen hebben bovenal geleerd dat onderzoek doen leuk is en dat je zelf je vragen over de wereld kan beantwoorden. Dat lijkt ons al een hele mooie winst.

Bedankt dat jullie ons al die tijd gevolgd hebben🙂 Misschien tot een volgende keer, alleen onderzoek kan dat uitwijzen…

Tschus!

Danielle en Jimna

Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: