Het Colosseum: les 1

Daar gingen we dan! De eerste les van onze lessenserie over het Colosseum zou vandaag gegeven worden. Vol goede moed stapten we de klas binnen in de veronderstelling dat de leerlingen het ontzettend leuk zouden vinden om een andere les dan normaal te mogen doen.

Het eerste wat meteen door ons werd opgemerkt, was dat het een lange tijd duurde voordat de klas stil was. Wij begonnen met het voorstellen van de nieuwe juf, namelijk Yavanna. Er was veel verwondering dat er vandaag niet één juf maar twee juffen voor de klas zouden staan. De lessenserie werd geïntroduceerd aan de hand van een persoonlijk verhaal over een vakantie in Rome (waarbij natuurlijk het Colosseum werd bezocht). De leerlingen waren geïnteresseerd in het verhaal en luisterden aandachtig. In de Powerpoint stonden foto’s van de vakantie en zo dus ook foto’s van juf Imane. Al gauw werden er veel opmerkingen gegeven als ‘Juf, zo schattig was u vroeger’. Na het verhaal werden er foto’s geprojecteerd van het Colosseum zelf. Wij vroegen de leerlingen welke vragen er bij ze opkwamen en schreven alle vragen op. Wat opviel, was dat de leerlingen niet gewend waren aan het spontaan oproepen van vragen waardoor het ook een hele tijd duurde voordat de leerlingen met vragen kwamen. De vragen die zij hadden, waren uiteindelijk ook geen onderzoekbare vragen. Wij besloten daarom om de klas te sturen en zelf met een verwondering te komen over het Colosseum. Uiteindelijk, na een lange tijd, was het dan toch gelukt om enkele vragen te formuleren. Aan de hand van turven werd een selectie van vier vragen gemaakt, namelijk:

1. Hoe kwamen de mensen binnen in het Colosseum?

2. Waarom was er water in het Colosseum?

3. Hoe werd het Colosseum gebouwd?

4. Waarom werden mensen in het Colosseum voor de leeuwen gegooid?

Natuurlijk wilde iedereen de laatste vraag onderzoeken. Wij gaven de vooraf gemaakte groepen daarom zelf een vraag op die zij zouden gaan onderzoeken. Binnen de groep hadden wij een leider uitgekozen die het onderzoek in goede banen zou leiden. Ten slotte legden wij de opdracht aan de leerlingen uit, namelijk de vraag gaan onderzoeken en de resultaten ervan presenteren.

De leerlingen kregen vervolgens een werkblad waarop zij een onderzoeksopzet moesten maken. Met veel rumoer en irritaties binnen de groepen was het gelukt om de opzet te maken. Na een ontzettend rumoerige en lastige les, werd het voor ons duidelijk dat wij de lessen anders zouden moeten gaan aanpakken. Op naar de volgende les!

Yavanna en Imane

Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: