Het Colosseum: les 2

Dit was de tweede les van onze lessenserie over het Colosseum. De vorige les verliep niet helemaal soepel waardoor wij deze les van tevoren hadden afgesproken om strikt tegen de leerlingen te zijn en snel door de stof heen te gaan zodat de leerlingen zelfstandig aan het werk zouden kunnen.

Deze les wilden wij met de leerlingen gaan kijken naar bronnen en hoe je deze kritisch kunt bekijken. Vervolgens zouden ze een antwoord gaan zoeken op de onderzoeksvraag die zij hadden gemaakt. Wij wilden snel door het klassikale gedeelte gaan om de leerlingen ook snel zelfstandig aan het werk te laten. We vonden het best lastig om kinderen in een korte tijd te leren om kritisch naar bronnen te kijken. Het was ook zo een breed onderwerp dat we een scherpe selectie moesten maken van wat de kinderen zouden moeten gaan leren.

Om het kritisch kijken naar bronnen zo goed mogelijk over te brengen, wilden wij de klas laten ervaren dat bronnen niet altijd gelijk zijn. Wij hadden daarom twee tegenstrijdige bronnen gemaakt over de European Music Awards, die de dag daarvoor plaatsvond. Wij hadden een artikel van Jeugdjournaal gepakt waar wij vervolgens informatie in veranderen en de naam van de auteur veranderden. De leerlingen vonden het erg leuk en waren enthousiast om iets te mogen lezen over het onderwerp! Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat er drie vragen zijn die ze moeten onthouden voordat zij de bronnen gebruiken, namelijk:

1. Wie heeft het geschreven?

2. Kan het wel echt gebeurd zijn?

3. Heeft het wel te maken met mijn vraag?

De kinderen mochten vervolgens zelf aan de slag met het zoeken van informatie voor hun onderzoeksvraag. Wij hadden krantenartikelen en boeken op de tafels gelegd met daartussen betrouwbare en onbetrouwbare bronnen. De leerlingen moesten dus goed opletten welke bron zij zouden gebruiken. Wij hadden verwacht dat de leerlingen dit serieus zouden nemen en elk voor zich zouden gaan werken. Het serieus nemen van de taak ging goed, zij waren echter helemaal niet gewend aan het samenwerken. Al gauw werd het dan ook een chaos tussen alle kinderen waardoor wij veel moesten ingrijpen en sturen in het proces. Uiteindelijk hadden de leerlingen het onderzoek dan ook niet afgekregen waardoor de planning iets moet veranderen. Al met al hadden wij al een aantal ideeën voor presentaties gehoord die ontzettend leuk waren. Wij zijn benieuwd!

Yavanna en Imane

IMG_0747

Vorige bericht
Volgende bericht
Een reactie plaatsen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: